Ofta står man som nybörjare inom RC i valet mellan en elbil eller en metanoldriven "nitro" bil. När det kommer till bilarna med metanoldrivna förbränningsmotorer finns det en del grundläggande information om deras egenskaper som är bra att veta. Gasresponsen på en "nitro" bil är unik, du kan också köra väldigt länge per gång, och så är förstås ljudet en stor orsak till att många gillar dessa bilar.
För att en metanolbil ska bjuda på dessa egenskaper krävs dock ordentligt underhåll av bilen. Dessutom krävs också regelbundna servicerutiner medan du kör, samt mellan körningarna. Om du tar hänsyn till och föjer detta så borde du kunna undvika de problem som kan uppstå. Vad kunde vara bättre än en heldag utan problem med din nitrobil?
I den här artikeln fokuserar vi inte bara på själva motorn, utan koncentrerar oss på grunderna när det kommer till dessa bilar. Med ett förstående för hur bilen fungerar och varför det är viktigt att underhålla den ordentligt, så kommer du med större sannolikhet att få ut mycket mer av hobbyn.
Med metanolbilar är det viktigt att komma ihåg att allt inte handlar om motorn. Med vissa undantag så kräver själva bilen samma underhåll som en elbil. Men på en nitrobil slits t.ex kullagren ofta ut snabbare. Detta beroende på värmen från motorn och avgassystemet, samt vibrationerna från motorn. Speciellt kullager i drivlinan slits ut snabbare.
Under de första gångerna du kör lönar det sig att du tar dig tid till att lära känna bilen, hur den fungerar, och vad den kräver för underhåll. Detta gäller speciellt motorn. För att ställa in motorn behöver man lyssna på den samt kolla gasresponsen och temperaturen, så då du börjar köra se till att du kör på ett lugnt ställe där du i lugn och ro kan observera bilen och motorn.
Obs! Alla gillar inte ljudet av en nitromotor, så kolla upp så du inte stör eller bryter mot tystnadsregler.
Funktionsprincip
En av de viktigaste aspekterna vad det gäller förbränningsmotorer är att motorerna kräver den rätta mixen av bränsle och luft. Motorns inställningar, bränsletypen, samt luftfiltret, påverkar direkt hur motorn fungerar. Som nybörjare är det viktigt att komma ihåg att byta luftfilter ofta. Detta eftersom ett igensatt luftfilter genast gör att motorn slutar fungera ordentligt, som märks på sämre gasrespons och mera rök. Kör du i dammiga förhållanden så får du ofta byta luftfilter under dagens gång för att motorn ska fungera.
Bränslet är också viktigt.
Då du köper bränsle, se till att välja rätt för din motor. Bränsle för t.ex flygplan har en annan blandning. Vanligtvis har metanolbränslet för bilbruk en nitrohalt 16–25%. Som tumregel kan man säga att traditionella RTR motorer använder bränsle med 16%, medan 1:8 motorer med "turbo" glödstift använder bränsle med 20–25% nitro. Du kan alltid använda ett bränsle med lägre nitrohalt, medan en alltför hög procent kan skada motorn. Kolla upp vad tillverkaren rekommenderar för din motor.
Tips! Kom också ihåg att bränslet innehåller olja, vilken används som smörjmedel för motorn. Olja är tyngre än metanol, så under förvaring sjunker oljan till botten. Kom därför ihåg att skaka om bränsleflaskan innan du använder bränslet.
Obs! Glöm aldrig att bränslet är giftigt. Metanolbränslet är VÄLDIGT giftigt. Då du hanterar bränsle, använd handskar, och se till att aldrig få bränsle i mun. Då du tankar, håll munnen stängd och på gott avstånd, och se också till att skydda händerna.
De vanligaste problemen med förbränningsmotorer är oftast ett resultat från det som vi redan nämnt. Eftersom bränslet också sköter om smörjningen av motorn så är kvaliteten och renheten viktig. Luftfiltret måste också vara rent. All smuts som passerar motorn, via bränslet eller luften, kommer att slita ut motorn.
Tips! Varje gång du byter luftfilter eller glödstift, se till att rengöra runtomkring först. Detta är ett bra sätt att se till att ingen smuts kommer in i motorn. Och då du byter luftfilter eller glödstift, ställ bilen på sidan, för att undvika att lös smuts kommer in i motorn.
Om du som nybörjare märker att motorn börjar gå annorlunda, försök undvika att ändra inställningarna för mycket. Om motorn går sämre och inte tar varv lika lätt så är förklaringen ofta att luftfiltret är igensatt. Kolla också att drivlinan i bilen rullar lätt. Ställ bara in motorn när den är varm och med ett nytt rent luftfilter.
Som tumregel: ställ inte in någonting om du inte vet vad du gör
Med en förbränningsmotor är det viktigt att se till att den håller rätt temperatur. Varje motor har sin egna temperatur som är rätt för den. Kolla manualen för att se vad som är rätt för din motor. Temperaturen mäts ovanpå glödstiftet eller under kyltoppen. Temperaturen ska vanligtvis ligga på ca 105–125°C. Om temperaturen ligger utanför detta område så är inställningarna fel, och detta märks också på hur motorn fungerar. Ett av de viktigaste verktygen för att ställa in en motor är en termometer, och en sån borde finnas i verktygslådan hos alla som sysslar med RC bilar.
Glödstift
Ett vanligt problem som orsakar mycket frustration är att bilen inte startar. Ibland kan en bil fungera perfekt en hel dag, för att nästa gång vägra starta. Pga dett ska du alltid ha med extra glödstift, eftersom det ofta är orsaken. Det finns många orsaker till varför ett glödstift slutar fungera, och de är också en av de delar som slits ut snabbast.
Stanna motorn
Följ alltid tillverkarens instruktioner när det är dags att stanna motorn. Om det inte finns instruktioner för detta. så är ett enkelt sätt att använda ett speciellt verktyg som du placerar mot svänghjulet. I praktiken pressar du alltså detta mot svänghjulet, som gör att motorn stannar.
Minneslista för när du ska till:
Minneslista för när du kör:
Regler vid banan:
Minneslista för när du kört färdigt:
Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.
Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.
Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.
Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.
Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.
Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.
En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.
Grundtransporter från 6,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.
OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS! Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider
• DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.
UPS Standard är ett långsammare och billigare alternativ från UPS för de flesta europeiska länder. Leveranstiden varierar från 2 till 7 arbetsdagar beroende på plats.
Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.
Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.
Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.
När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.
I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.
Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.
Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.
Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.
Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.
Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.
Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.
EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland
Info@eurorc.com
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.