Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!
Ofta står man som nybörjare inom RC i valet mellan en elbil eller en metanoldriven "nitro" bil. När det kommer till bilarna med metanoldrivna förbränningsmotorer finns det en del grundläggande information om deras egenskaper som är bra att veta. Gasresponsen på en "nitro" bil är unik, du kan också köra väldigt länge per gång, och så är förstås ljudet en stor orsak till att många gillar dessa bilar.
För att en metanolbil ska bjuda på dessa egenskaper krävs dock ordentligt underhåll av bilen. Dessutom krävs också regelbundna servicerutiner medan du kör, samt mellan körningarna. Om du tar hänsyn till och föjer detta så borde du kunna undvika de problem som kan uppstå. Vad kunde vara bättre än en heldag utan problem med din nitrobil?
I den här artikeln fokuserar vi inte bara på själva motorn, utan koncentrerar oss på grunderna när det kommer till dessa bilar. Med ett förstående för hur bilen fungerar och varför det är viktigt att underhålla den ordentligt, så kommer du med större sannolikhet att få ut mycket mer av hobbyn.
Med metanolbilar är det viktigt att komma ihåg att allt inte handlar om motorn. Med vissa undantag så kräver själva bilen samma underhåll som en elbil. Men på en nitrobil slits t.ex kullagren ofta ut snabbare. Detta beroende på värmen från motorn och avgassystemet, samt vibrationerna från motorn. Speciellt kullager i drivlinan slits ut snabbare.
Under de första gångerna du kör lönar det sig att du tar dig tid till att lära känna bilen, hur den fungerar, och vad den kräver för underhåll. Detta gäller speciellt motorn. För att ställa in motorn behöver man lyssna på den samt kolla gasresponsen och temperaturen, så då du börjar köra se till att du kör på ett lugnt ställe där du i lugn och ro kan observera bilen och motorn.
Obs! Alla gillar inte ljudet av en nitromotor, så kolla upp så du inte stör eller bryter mot tystnadsregler.
Funktionsprincip
En av de viktigaste aspekterna vad det gäller förbränningsmotorer är att motorerna kräver den rätta mixen av bränsle och luft. Motorns inställningar, bränsletypen, samt luftfiltret, påverkar direkt hur motorn fungerar. Som nybörjare är det viktigt att komma ihåg att byta luftfilter ofta. Detta eftersom ett igensatt luftfilter genast gör att motorn slutar fungera ordentligt, som märks på sämre gasrespons och mera rök. Kör du i dammiga förhållanden så får du ofta byta luftfilter under dagens gång för att motorn ska fungera.
Bränslet är också viktigt.
Då du köper bränsle, se till att välja rätt för din motor. Bränsle för t.ex flygplan har en annan blandning. Vanligtvis har metanolbränslet för bilbruk en nitrohalt 16–25%. Som tumregel kan man säga att traditionella RTR motorer använder bränsle med 16%, medan 1:8 motorer med "turbo" glödstift använder bränsle med 20–25% nitro. Du kan alltid använda ett bränsle med lägre nitrohalt, medan en alltför hög procent kan skada motorn. Kolla upp vad tillverkaren rekommenderar för din motor.
Tips! Kom också ihåg att bränslet innehåller olja, vilken används som smörjmedel för motorn. Olja är tyngre än metanol, så under förvaring sjunker oljan till botten. Kom därför ihåg att skaka om bränsleflaskan innan du använder bränslet.
Obs! Glöm aldrig att bränslet är giftigt. Metanolbränslet är VÄLDIGT giftigt. Då du hanterar bränsle, använd handskar, och se till att aldrig få bränsle i mun. Då du tankar, håll munnen stängd och på gott avstånd, och se också till att skydda händerna.
De vanligaste problemen med förbränningsmotorer är oftast ett resultat från det som vi redan nämnt. Eftersom bränslet också sköter om smörjningen av motorn så är kvaliteten och renheten viktig. Luftfiltret måste också vara rent. All smuts som passerar motorn, via bränslet eller luften, kommer att slita ut motorn.
Tips! Varje gång du byter luftfilter eller glödstift, se till att rengöra runtomkring först. Detta är ett bra sätt att se till att ingen smuts kommer in i motorn. Och då du byter luftfilter eller glödstift, ställ bilen på sidan, för att undvika att lös smuts kommer in i motorn.
Om du som nybörjare märker att motorn börjar gå annorlunda, försök undvika att ändra inställningarna för mycket. Om motorn går sämre och inte tar varv lika lätt så är förklaringen ofta att luftfiltret är igensatt. Kolla också att drivlinan i bilen rullar lätt. Ställ bara in motorn när den är varm och med ett nytt rent luftfilter.
Som tumregel: ställ inte in någonting om du inte vet vad du gör
Med en förbränningsmotor är det viktigt att se till att den håller rätt temperatur. Varje motor har sin egna temperatur som är rätt för den. Kolla manualen för att se vad som är rätt för din motor. Temperaturen mäts ovanpå glödstiftet eller under kyltoppen. Temperaturen ska vanligtvis ligga på ca 105–125°C. Om temperaturen ligger utanför detta område så är inställningarna fel, och detta märks också på hur motorn fungerar. Ett av de viktigaste verktygen för att ställa in en motor är en termometer, och en sån borde finnas i verktygslådan hos alla som sysslar med RC bilar.
Glödstift
Ett vanligt problem som orsakar mycket frustration är att bilen inte startar. Ibland kan en bil fungera perfekt en hel dag, för att nästa gång vägra starta. Pga dett ska du alltid ha med extra glödstift, eftersom det ofta är orsaken. Det finns många orsaker till varför ett glödstift slutar fungera, och de är också en av de delar som slits ut snabbast.
Stanna motorn
Följ alltid tillverkarens instruktioner när det är dags att stanna motorn. Om det inte finns instruktioner för detta. så är ett enkelt sätt att använda ett speciellt verktyg som du placerar mot svänghjulet. I praktiken pressar du alltså detta mot svänghjulet, som gör att motorn stannar.
Minneslista för när du ska till:
Minneslista för när du kör:
Regler vid banan:
Minneslista för när du kört färdigt:
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.