Based on reviews.

Glöm inte att kolla in våra Specialerbjudanden! Produkter upp till -75% !!

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Vad betyder Lipobatteriernas beteckningar

Beteckningarna som används på lipobatterier kan orsaka huvudbry och vara svåra att förstå. I den här artikeln försöker vi klargöra vad de olika beteckningarna betyder, och vad du bör veta innan du köper lipobatterier.

Vi använder ett 7.4v 7200 mAh batteri som exempel. Beteckningen för batteriet är 70C-7200-2s1p

-70C-

Detta markerar urladdningskapaciteten med ett C värde, där 1C är alltid samma värde som batteriets kapacitet. Med 7200mAh batteriet som exempel; 1C är lika med 7,2A vilket betyder att 70C = 70*7,2=504A. Detta betyder att batteriets maximala urladdningskapacitet är 504A. C-värdet bestämmer inte topphastigheten på din bil, men påverkar gasresponsen. Om C-värdet är för lågt kan det resultera i en gasrespons som känns som ett gummiband. Då du väljer batterier för din bil är det bättre att skaffa batterier med högt C-värde, eftersom ett C-värde som är lägre än vad bilen kräver, kan i praktiken leda till att batterierna skadas. Om batterierna värms kraftigt under användning så vet du att C-värder är för lågt. Också fartreglaget värms mera med batterier med lågt C-värde.

-7200mAh-

Detta indikerar kapaciteten på batteriet, med andra ord hur mycket energi som finns tillgängligt. Detta påverkar körtiden. Ju större kapacitet, desto mer körtid. Vanligen ligger kapaciteten mellan 4000 och 6000mAh. Ett batteri med större kapacitet kan ge ifrån sig mer effekt jämfört med ett batteri med lägre kapacitet.  T.ex ett 4000mAh batteri med ett 25C-värde har en utgångsström på 100A medan den på ett likadant 5000mAh batteri är 125A. 

-2s1p-

Detta indikerar på hur cellerna i batteriet är konfigurerade.  2S betyder att batteriet har 2 seriekopplade celler, som alltså ger en spänning på 7.4v. 1P betyder att cellerna inte är parallellkopplade, utan att båda cellerna har samma kapacitet som den nominella kapaciteten för batteriet, i det här fallet 7200mAh. 2s2P betyder att 2 celler är seriekopplade och 2 pallellkopplade. I detta fall har cellerna då en kapacitet på 3600mAh/cell. 

-HardCase-

Detta betyder att batteriet har ett hårt plastskal. Virekommenderar absolut att man använder batterier med hårda skal i RC bilar.

Beteckningarna efter cellinformationen(t.ex 2S1P) varierar mellan olika tillverkare. Beroende på märke så kan beteckningarna berätta information om modellserie, typ av skal, osv. Det är alltid viktigt att välja ett batteri som passar användningsändamålet.

 Hur spänningen påverkar strömstyrkan

Kom ihåg att ju fler celler i ett batteri (högre spänning), desto lögre strömstyka. Ett högre C-värde ger snabbare respons, men C-värdet behöver inte vara lika högt då man använder 3S batterier (11.1v) och 2S (7.4v). Ett exempel för att förklara detta; Om motorn har en effekt på 700W och du använder ett 2S batteri med 7.4v spänning, så blir strömstyrkan 700/7.4=94.6A. Då spänningen höjs till 3S, alltså 11.1v, blir strömstyrkan 700/11.1v=63.1A. Ju lägre spänning, desto högre strömstyrka (A). Ju högre A, desto mer kommer komponenterna är värmas upp. Observera dock att man självklart inte godtyckligt kan höja spänningen eftersom du måste ta i beaktande vad din utrustning klarar av. Om elkomponenterna klarar av en högre spänning, så måste du förkorta utväxlingen genom att t.ex använda en mindre pinjong, för att undvika överhttning.

Detta är orsaken till att batterier av hög kvalitet bättre klarar av krävande användning. Då urladdningskapaciteten är på en bra nivå som 60–100C, sjunker inte spänningen under acceleration. Detta betyder att strömstyrkan (A ampere) som behövs är mindre, och att elkomponenterna därför inte värms upp lika mycket, eftersom spänningen hålls stabil under hela körtiden.

Om oss

RC Information

RC Info

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Villkor

Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

Snabb kundbetjäning

Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

Betalningssätt och leveransinformation

Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

Valuta

Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

Mervärdesskatt (moms)

Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

Uppskattade leveranstider via GLS

En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

Grundtransporter från 6,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.

OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS!
Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

Ångerrätt

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.

Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.

OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

Transportskador

I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

Defekta produkter och garanti

Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

Returadress

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland

Info@eurorc.com

Språk

Valuta

Mitt konto

Kundservice

Information