Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera

Så här hanterar och laddar man Lipo batterier


Info om Lipo batterier

Det finns några saker du behöver veta om Lipo batterier innan du börjar använda dom. Det stämmer att felanvänding kan orsaka att ett Lipo batteri börjar brinna eller smälta. Med korrekt användning så är Lipo batterier dock säkra att använda och förvara. Fördelarna med att använda Lipo batterier i RC bilar är obestridliga, så därför är det viktigt att veta hur man bäst hanterar dom. Litiumpolymer (Lipo) batterier är effektiva med högre kapacitet jämfört med NiMH batterier, vilket också är en  av orsakerna till att de är populära. I den här artikeln har vi samlat nyttig information om Lipobatterier.

Lipo batterier måste laddas med laddare gjorda för att ladda just Lipo batterier. Då du skaffat ett nytt batteri, dubbelkoll alltid +/- för att undvika felkopplingar. Om märkningarna för + och - på själva batteriet är otydliga, kan du alltid kolla med en enkel voltmätare. Du kan också själv märka ut + och - tydligare, men på batterier från välkända tillverkare är detta oftast redan gjort av tillverkaren.


Det allra viktigaste vad det gäller att ladda Lipo batterier är att du aldrig lämnar batteriet utan har uppsikt över det genom hela laddningen. Så om du är på väg till affären, börjar du ladda först när du kommit hem igen.

Om det dyker upp problem under laddningen kan batteriet bli varmt, och värsta fall kan batteriet smälta eller explodera. Orsaker kan vara fel laddningsprogram eller mode i laddaren, eller helt enkelt fel inställningar. Därför ska du aldrig ladda batteriet ovanpå något som lätt fattar eld, som papper, en bordsduk eller liknande. Det bästa är att förbereda sig för denna risk genom att köpa en Lipopåse, eller Lipo-safe, som är gjord för att ladda Lipo batterier i. Den skyddar batteriet men också omgivningen medan du laddar. Medan du laddar, se till att laddaren och batteriet är inom räckhåll så att du lätt kan hålla ett öga på dom.

Eftersom det är så viktigt att hålla ett öga på Lipo batterier medan de laddas, så rekommenderar vi unga nybörjare att skaffa en bil med NiMH batteri. NiMH batterier är enkla att ta hand om och ett bra alternativ om bilen inte används ofta.

Att ladda Lipo batterier

Då du laddar ett Lipo batteri så börjar du med att välja laddprogram. Du fortsätter med att välja hur många celler (volt) som ska laddas, och ser till att max laddström (A) inte överskrids. Max laddström hittar du i anvisningarna som följer med batteriet, och de uppges som ett C värde. En bra tumregel är att batterierna kan laddas med 1C. Detta betyder att om kapaciteten på ditt batteri är 4000 mAh (4Ah), så kan du ladda med 4A (1Cx4Ah=4A).

Då du laddar Lipo batterier så behöver du alltså oftast bara justera laddströmmen. Vi rekommenderar att du alltid använder dig av balanserande laddning, då detta garanterar att spänningen i cellerna hålls på samma nivå. På detta sätt undviker man risken för överladdning, vilket kan vara farligt. Se alltså till att använda en balanserande laddare. På bilderna nedan ser du ett externt balanseringskort samt balansern som är integrerad i laddaren. Kontakten som används beror på antalet celler i batteriet.


I praktiken kopplas både + och - kontakten samt balanseringskontakten medan du laddar. När batteriet används i bilen är endast + och - kontakten i användning.

Ett Lipo batteri är fulladdat då det når max spänning (V). Traditionella Lipo celler (3.7v) har en max spänning på 4.2v och LiHv (High volt) celler 4.35v. Detta betyder att spänningen på ett fulladdat normalt 2S Lipo batteri (7.4v) är 8.4v, och på ett LiHV batteri är den 8.7v. Märk dock att den rekommenderade max spänningen på LiHV celler är 4,2v/cell, vilken också är den högsta spänningen som tillåts i tävlingssammanhang.  Ett vanligt Lipo batteri får inte laddas över 4.2v / cell.

Då man använder ett Lipo batteri ska man aldrig låta spänningen falla under 3v / cell eftersom detta kan skada batteriet. Många RC bilar har en automatisk (Lipo cut-off) funktion som stänger av när spänningen faller till en viss gräns. Innan du börjar använda Lipo batterier är det viktigt att kolla att din bil har denna funktionen.

Då du förvarar ett Lipo batteri en längre tid utan användning så rekommenderas att du laddar batteriet till 50%. Med ett 2S batteri betyder detta att du laddar till en spänning på 7,6–7,7v (3,8–3,85/cell). Smarta laddare har en förvaringsladdningsfunktion (storage) som laddar batterir automatiskt till denna spänning om du använder den funtionen. Då du förvarar batterier lönar det sig att ha dem i Lipo påsar, och på ett ställe där du ser dom.

Trots att de har en lång livslängd så försämras också Lipo batterier med tiden, precis som batteriet i en riktig bil för att ta ett exempel.Genom att ta bra hand om dom kan du dock förlänga deras livslängs avsevärt.

Hur känner jag igen ett batteri som  inte längre fungerar som det ska?

Det första tecknet är att batteriet sväller. Lipo batterier kan svälla pga för hög spänning eller för hög belastning. Då ett Lipo batteri börjar bli gammalt med mycket användning så är det rätt normalt att det sväller lite. Om detta dock sker snabbt så ska du inte använda batteriet igen, utan göra dig av med det enligt anvisningarna. Om batteriet blir tydligt varmt medan det laddas så är även detta ett tecken på att det börjar närma sig slutet av sin livslängd. I dessa fall är det också viktigt att kolla att laddströmmen inte är för hög. En laddström på 1C ska ett batteri klara av utan att överhettas om det är i skick.

Det är dock vanligt att batteriet värms upp en del. Speciellt i bilar med mycket effekt når batterierna ofta kroppstemperatur. Om batteriet är verkligen varmt så har bilen krävt mer än vad batteriet klarar av att ge. I de här fallen lönar det sig att överväga bättre batterier med högre C värde.

Då du följer instruktionerna och använder sunt förnuft så är Lipo batterier inte farliga. De är definitivt mer effektiva än NiMH batterier. För barn och väldigt ofrekvent användning så rekommenderar vi NiMH batterier eftersom de är enkla att hantera. Om du är oroad över nåt angående batterier, laddare osv., eller har frågor, så kan du alltid fråga oss. Vi hjälper dig gärna.

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Villkor

Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar finsk mervärdesskatt (moms) på 24%. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

Snabb kundbetjäning

Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

Betalningssätt och leveransinformation

Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

Du betalar för dina varor med Paypal, kreditkort, BitCoin, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

Valuta

Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

Mervärdesskatt (moms)

Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

Uppskattade leveranstider via GLS

En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS!
Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

Ångerrätt

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

Transportskador

I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

Defekta produkter

Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

Returadress

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland

Info@eurorc.com