Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera

Skillnaderna mellan byggsatser och RTR

Då du köper en radiostyrd bil kan du välja en färdigbyggd körfärdig (RTR=Ready-to-Run) eller en byggsats som du bygger själv. Så som namnet antyder är körfärdiga bilar RTR) redan ihopsatta vid fabriken, och kräver oftast bara ett batteri innan bilen är redo att användas, medan byggsatser inte ikluderar elektroniken, och bilen plockar du ihop själv.

Vilken borde jag välja?

Generellt sätt är RTR bilar det bättre alternativet för nybörjare, eftersom de ger dej mer tid att lära känna och hantera bilen. Det tar alltid lite tid att lära känna bilen och rutinerna som behöver följas. Då du köper en RTR bil vet du också att bilen garanterar fungerar direkt, och du behöver inte oroa dej om hur allt passar ihop.

Allt detta betyder att det lämnar mer tid över för att köra och ha roligt med din bi . Med tiden lär du dej hur du ska ta hand om och serva din bil. Och du inser också vilken typ av bil passar dej bäst.

OBS! Att serva sin RC bil och ta bra hand om den är lika viktigt oavsett om du har en RTR bil eller om du har köpt en byggsats och skruvat ihop den själv. Det är viktigt att regelbundet kolla att inga skruvar har lossat samt att ge bilen en genomgång för att se att allt är i sin ordning.

Byggsatser lämpar sig bättre för dom som redan har lite erfarenhet av RC bilar, eller för dom som har ett intresse av att lära sig genom att själva bygga ihop sin bil. Byggsatser skiljer sig från RTR bilar när det kommer till använda material och vad som är inkluderat med byggsatsen. Byggsatser inkuderar ofta bara själva chassit samt kaross och fälgar. Däcken är ett exempel på sånt som du ofta får köpa separat. Då du köper en RC bil som byggsats är det viktigt att veta vad som kommer i själva bilpaketet och vad du behöver köpa separat.

Vanligtvis blir slutpriset på en komplett byggsats, med allt det du behöver för att göra bilen körklar, dyrare än en RTR bil. Byggsatserna är också riktade mer mot körning på bana och erfarna användare, och ger därför ofta mera möjligheter att ställa in bilen med olika hjulvinklar osv. De flesta som bygger sina bilar själva väljer också bättre elkomponenter än vad som kommer med RTR bilarna, och pga bl.a de här orsakerna är RTR modellerna och byggsatserna oftast inte direkt jämförbara, trots att sjäva modellnamnet ofta kan vara det samma.

Checklista för köpare:

Körfärdiga (RTR) bilar:

  • Innehåller bilpaketet batteri och laddare?
  • Tillgängligheten på extra batterier för att kunna köra mera per gång.
  • Laddtid med standardladdaren -> behöver jag en snabbare laddare?
  • Batterier för sändaren – Vanligtvis 4 eller 8 AA batterier.
  • Se till att du har lite basverktyg så du kan serva bilen och byta delar.

Byggsatser:

I vilket fall kan du alltid fråga vår kundtjänst om råd då du väljer komponenter för att försäkra dej att det inte blir några problem med att få bilen körfärdig. Tveka inte att fråga oss!

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Villkor

Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar finsk mervärdesskatt (moms) på 24%. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

Snabb kundbetjäning

Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

Betalningssätt och leveransinformation

Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

Du betalar för dina varor med Paypal, kreditkort, BitCoin, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

Valuta

Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

Mervärdesskatt (moms)

Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

Uppskattade leveranstider via GLS

En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS!
Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

Ångerrätt

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

Transportskador

I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

Defekta produkter

Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

Returadress

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland

Info@eurorc.com