Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera

Uppgradera din radioutrustning

Upgradera radioutrustningen för din RC bil

En RC bil styrs med en sändare som sänder förarens signaler till mottagaren som sitter i bilen, som i sin tur för vidare informationen till styrningen och andra funktioner i bilen. Radioteknologin som idag används i RC bilar använder sig av 2.4 GHz frekvensbandet, som i sin tur möjliggör att ett storta antal bilar kan köras samtidigt utan att man manuellt behöver byta frekvens. Efter att sändaren och mottagaren sammankopplats (bind), så kommer de inte att störas av annan utrustning. Sändare är endast kompatibla med mottagare från samma tillverkare. Vissa tillverkare har även sändare och mottagare med olika teknik, långsammare för hobbyanvändning och snabbare för tävling.

Då det är dags att uppdatera radioutrustningen är det oftast klokt att välja utrustning från en av de välkända större tillverkarna. Detta garanterar i praktiken att din nya utrustning fungerar utan störningar. Det finns ett antal tillverkare som vi rekommenderar, t.ex. Sanwa, Futaba, Hitec. Av dessa har Sanwa och Futaba det största utbudet. Vanligtvis kräver en RC bil två kanaler, en för styrningen (ch1) och en för gas/broms/back (ch2). Trots detta har de flesta radiostyrningarna för bilanvändning 3 eller 4 kanaler. De extra kanalerna kan användas för att styra extra utrustning, som t.ex en vinsch på en crawler bil, eller för att ge ström till tidtagningstranspondern på en tävlingsbil.

Moderna sändares räckviss är idag mycket bra, t.om hundratals meter på öppna ytor. Det är dock viktigt att komma ihåg att när utrustningen används inomhus så kan annan utrustning som använder samma 2.4 GHz frekvensband orsaka störningar. Dessa kan vara WLAN-nät eller liknande. I de här fallen blir det desto viktigare med radioutrustning av hög kvalitet och utan störningar. Ju högre kvalitet desto mindre störning mellan sändare och mottagare. Speciellt om du planerar att tävla med din bil, eller köra på en plats med många andra användare, är det extra viktigt att välja utrustning från ett välkänt kvalitetsmärke.

Då du väljer ny radioutrustning finns det några frågor att tänka på:

Spak- eller rattradio?

Utbudet av rattradio är mycket större och många tillverkare erbjuder ett stort antal olika modeller. Spakradio är ganska mycket ovanligare idag, men til exempel Sanwa och Futaba erbjuder spakradio med bra kvalitet.

Hur många kanaler behöver du?

Som vi redan nämnde så har de flesta radiosystem tre kanaler. Om du har extra utrustning i din bil så behöver du fler kanaler

Telemetri?

Erfarna enusiaster som vill ha exakt information om bilen använder sig av telemetri. Med telemetri är det möjligt att få information om temperatur, varvtal, spänning osv. Observera att telemetriutrustning säljs separat.

Modellminne

Om du har flera RC bilar är det viktigt att sändaren har ett modellminne, så att du kan spara inställningarna för verje bil. Om du vill använda denna funktion behöver du  en separat mottagare för varje bil. På detta sätt kan du använda samma sändare för varje bil. Då du börjar köra väljer du bara från minnet vilken bil du nu vill använda, och allt är redo för att köra direkt.

Installation av radioutrustning

Då du installerar din nya radioutrustning är det viktigt att observera att en mottagare behöver en strömkälla (vanligtvis 5‒6.0 volt – kolla manualen för mer info). I de flesta elbilarna får mottagaren sin ström via en BEC (battery eliminator circuit) som är inbyggd i fartreglaget. I praktiken betyder det att strömmen till mottagaren går via fartreglagets mottagarkabel. Bilar med förbränningsmotor kräver en separat strömkälla (mottagarbatteri) som är kopplat till mottagaren via  batteriporten (BAT). I förbränningsmotorbilar får alltså gas- och styrservot strömmen de behöver på detta sätt.


Obs 1!

Det är viktigt att komma ihåg att mottagaren bara ska ha en strömkälla. Då du använder ett fartreglage vars BEC ger ström till mottagaren, så ska du inte använda ännu en ytterligare strömkälla.

Obs 2!

Om du vill använda HV (High Voltage) servon, se till att mottagaren också klarar av att hantera 7.4 volt.

Sammanbinda sändare och mottagare (bind)

En mottagare måste alltid sammanbindas med sändaren innan användning. Detta behöver du bara göra en gång, när du tar en ny mottagare i bruk. Anvisningar för hur du gör detta hittar du i sändarens manual.

I praktiken görs detta med att trycka på en knapp på mottagaren eller genom att använda en speciell kontakt (beroende på märke). Efter detta väljer du "bind-mode" på sändaren för att mottagare och sändare ska hitta varandra. Då detta är gjort så är mottagaren redo att användas. Slå av strömmen och ta loss kontakten (om en sån använts).

Observera att i vissa fall kan du ibland vara tvungen att göra om processen pga störningar eller andra orsaker.

Obs!

Då du bytt radioutrustning (eller bara nån del av den), så måste du kalibrera fartreglaget samt kolla EPA, Travel och Trim funktionerna, och vid behov justera dom igen.

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Villkor

Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar finsk mervärdesskatt (moms) på 24%. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

Snabb kundbetjäning

Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

Betalningssätt och leveransinformation

Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

Du betalar för dina varor med Paypal, kreditkort, BitCoin, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

Valuta

Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

Mervärdesskatt (moms)

Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

Uppskattade leveranstider via GLS

En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS!
Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

Ångerrätt

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

Transportskador

I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

Defekta produkter

Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

Returadress

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland

Info@eurorc.com