Based on reviews.

Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Så här byter du styrservo på en RC bil

Senast då ditt servo går sönder, eller då du vill uppgradera från ett RTR-servo, behöver du veta hur man gör för att byta ut servot. Då du köper ett nytt servo finns det också några saker du behöver ta hänsyn till.

Om ditt servo har gått sönder, är det enklaste förstås att köpa ett nytt likadant servo att byta ut det med. Men om du vill uppgradera servot så behöver du veta vad som passar din bil och vad du behöver för prestanda. RC-bilarna i storlek 1:10 – 1:8 använder vanligtvis ett servo av standard storlek. Om du är osäker på storleken så kan du mäta ditt nuvarande servo, och köpa ett med samma mått.

Nästa steg är att se till att köpa ett servo som har tillräckligt med kraft och som är tillräckligt snabbt för din användning. Det finns ingen tabell som visar detta men det är en bra idé att börja med att se vad tillverkaren av bilen rekommenderar. Det är viktigt att servot är tillräckligt starkt och snabbt för att styra bilen. Speciellt fyrhjulsdrivna bilar kräver tillräckligt med vridmoment från servot. Här listar vi ungefärliga krav för olika biltyper:

1:10 2WD Buggy / Short Course
Vridmoment: 6-12kg Snabbhet: max. 0.12s
Highest DS400

1:10 Touring använder vanligtvis lågprofilservon
Vridmoment: 6-15kg Snabbhet: Max.0.1S
Highest DLP650 för tävlingsbruk och Savöx SC-1251MG för hobbyanvändning

1:10 4WD Buggy
Vridmoment: 10-12kg Snabbhet: max. 0.15s
Highest DT450

1:10 4WD Short Course
Vridmoment: 15-25kg Snabbhet: max. 0.18s
Highest DS700

1:8 Bilar
Vridmoment: +20kg Snabbhet: max. 0.2s
Highest DT750

Prisvariationen på servon är rätt stor, men man kunde säga att ju bättre servo desto högre pris. Servon från de större tillverkarna som Highest, Savöx och Sanwa är ofta dyrare, men samtidigt starkare och mera pålitliga jämfört med servon från mindre tillverkare, även om själva specsen dom publicerar kan vara dom samma. Under livstiden för ett servo från de kända tillverkarna har du oftast förbrukat flera servon från mindre kända tillverkare.

Då man byter ett servo är det viktigt att kolla att servoarmen som du använt på det gamla servot även passar på ditt nya servo. Om så inte är fallet behöver du köpa en ny servoarm. Servo tillverkare använder olika utgående axlar med olika splines – de vanligaste är 23T (Sanwa, Acoms, Spektrum) och 25T (Futuba, Highest, Savöx). Det finns två typer av servoarmar: korta (vanligtvis Touring och 2WD buggy) och långa (vanligtvis 1:8 buggy). För bilar med förbränningsmotorer används servoarmar med dubbla armar (gas och broms). Vissa servoarmar har en offset, som flyttar ut armen från servoaxeln. Vissa bilar kan också kräva att du helt enkelt använder servoarm(arna) som kom med bilen.

Installera servot

Du börjar genom att ta loss det gamla servot.

  • Först lossar du servokablen/kontakten från mottagaren.
  • Sen (om det är nödvändigt) lossar du servofästena från bilen, vilket ger dej bättre möjlighet att komma åt skruven som håller servoarmen på plats
  • Efter att du tagit loss servoarmen så kan du installera ditt nya servo


  • Börja alltid med att centrera servot:

1. I sändarens inställningar, ställer du End Point, Travel, Dual Rate till 100% (EPA, TRAVEL, ST D/R)
2. Ställ sen Trim och Sub Trim till 0 (center)
3. Koppla i servot i mottagarens styrkanal (styrning ch1, gas/broms ch2)
4. Koppla på sändaren samt bilen och låt servot centrera sig. Kolla att servot fungerar som det ska genom att vrida på ratten.
5. Koppla av strömmen från bilen och sändaren.

-> servot är ny centrerat.

  • Som följande steg installerar du servoarmen på servoaxeln. Servoarmen ska placeras i en 90° vinkel i förhållande till själva servot, för att styrningen åt vänster och höger ska vara den samma. Kom ihåg skruven som håller servoarmen på plats!

  • För att installera själva servot gör du allt i motsatt ordning jämfört med när du tog loss servot.

Ställa in sändaren

Efter detta så ställer du in reverse funktionen för att ha rätt riktning (så att bilen svänger höger när du svänger höger på ratten), trim osv. Det är bra att göra inställningarna med bilens hjul i luften, för du ser då allt bättre.

  • Kolla att hjulen rör sig som dom ska när du styr. Om dom rör sig åt fel håll så ändrar du detta med ST REV/NOR funktionen i sändaren.
  • Sen ställer du in trim funktionen så att hjulen pekar rakt fram då ratten är i mittläget. Om justeringsmånen inte räcker till, kolla längden på styrstaget (från servoarmen), och dubbelkolla att styrarmen installerades korrekt. Om servoarmen inte är i en 90° vinkel kan du justera längden på styrstaget (om möjligt) så att hjulen pekar rakt fram.
  • Som nästa steg ställer du in ändlägena EPA (End Point Adjust) / Steering Travel.
    EPA och Travel: Först stryr du max åt ett håll och justerar ändläget tills styrspindlarna når max styrning. På detta sätt kan du justera styrningen så att servot inte styr mer än vad själva styrgeometrin på bilen tillåter. Om du inte ställer in detta och servot styr mera än vad som är möjligt kan servot överbelastas och i värsta fall gå sönder.
    ST D/R (Dual Rate): Denna funktion justerar ändlägena åt både vänster och höger samtidigt. Då du justerar Dual Rate är det viktigt att kolla genom att styra åt både vänster och höger för att se att det inte styr för mycket åt nåt håll, eftersom alla bilar har inte helt symmetrisk styrning.
  • Till slut sätter du bilen på marken för att testa styrfunktionen och att allt fungerar som det ska. Nu kan du också finjustera trimmen så att bilen går exakt rakt.

Om oss

RC Information

RC Info

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Språk

Valuta

Mitt konto

Kundservice

Information

Önskelista

Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.