Based on reviews.

Glöm inte att kolla in våra Specialerbjudanden! Produkter upp till -75% !!

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Så här byter du styrservo på en RC bil

Senast då ditt servo går sönder, eller då du vill uppgradera från ett RTR-servo, behöver du veta hur man gör för att byta ut servot. Då du köper ett nytt servo finns det också några saker du behöver ta hänsyn till.

Om ditt servo har gått sönder, är det enklaste förstås att köpa ett nytt likadant servo att byta ut det med. Men om du vill uppgradera servot så behöver du veta vad som passar din bil och vad du behöver för prestanda. RC-bilarna i storlek 1:10 – 1:8 använder vanligtvis ett servo av standard storlek. Om du är osäker på storleken så kan du mäta ditt nuvarande servo, och köpa ett med samma mått.

Nästa steg är att se till att köpa ett servo som har tillräckligt med kraft och som är tillräckligt snabbt för din användning. Det finns ingen tabell som visar detta men det är en bra idé att börja med att se vad tillverkaren av bilen rekommenderar. Det är viktigt att servot är tillräckligt starkt och snabbt för att styra bilen. Speciellt fyrhjulsdrivna bilar kräver tillräckligt med vridmoment från servot. Här listar vi ungefärliga krav för olika biltyper:

1:10 2WD Buggy / Short Course
Vridmoment: 6-12kg Snabbhet: max. 0.12s
Highest DS400

1:10 Touring använder vanligtvis lågprofilservon
Vridmoment: 6-15kg Snabbhet: Max.0.1S
Highest DLP650 för tävlingsbruk och Savöx SC-1251MG för hobbyanvändning

1:10 4WD Buggy
Vridmoment: 10-12kg Snabbhet: max. 0.15s
Highest DT450

1:10 4WD Short Course
Vridmoment: 15-25kg Snabbhet: max. 0.18s
Highest DS700

1:8 Bilar
Vridmoment: +20kg Snabbhet: max. 0.2s
Highest DT750

Prisvariationen på servon är rätt stor, men man kunde säga att ju bättre servo desto högre pris. Servon från de större tillverkarna som Highest, Savöx och Sanwa är ofta dyrare, men samtidigt starkare och mera pålitliga jämfört med servon från mindre tillverkare, även om själva specsen dom publicerar kan vara dom samma. Under livstiden för ett servo från de kända tillverkarna har du oftast förbrukat flera servon från mindre kända tillverkare.

Då man byter ett servo är det viktigt att kolla att servoarmen som du använt på det gamla servot även passar på ditt nya servo. Om så inte är fallet behöver du köpa en ny servoarm. Servo tillverkare använder olika utgående axlar med olika splines – de vanligaste är 23T (Sanwa, Acoms, Spektrum) och 25T (Futuba, Highest, Savöx). Det finns två typer av servoarmar: korta (vanligtvis Touring och 2WD buggy) och långa (vanligtvis 1:8 buggy). För bilar med förbränningsmotorer används servoarmar med dubbla armar (gas och broms). Vissa servoarmar har en offset, som flyttar ut armen från servoaxeln. Vissa bilar kan också kräva att du helt enkelt använder servoarm(arna) som kom med bilen.

Installera servot

Du börjar genom att ta loss det gamla servot.

  • Först lossar du servokablen/kontakten från mottagaren.
  • Sen (om det är nödvändigt) lossar du servofästena från bilen, vilket ger dej bättre möjlighet att komma åt skruven som håller servoarmen på plats
  • Efter att du tagit loss servoarmen så kan du installera ditt nya servo


  • Börja alltid med att centrera servot:

1. I sändarens inställningar, ställer du End Point, Travel, Dual Rate till 100% (EPA, TRAVEL, ST D/R)
2. Ställ sen Trim och Sub Trim till 0 (center)
3. Koppla i servot i mottagarens styrkanal (styrning ch1, gas/broms ch2)
4. Koppla på sändaren samt bilen och låt servot centrera sig. Kolla att servot fungerar som det ska genom att vrida på ratten.
5. Koppla av strömmen från bilen och sändaren.

-> servot är ny centrerat.

  • Som följande steg installerar du servoarmen på servoaxeln. Servoarmen ska placeras i en 90° vinkel i förhållande till själva servot, för att styrningen åt vänster och höger ska vara den samma. Kom ihåg skruven som håller servoarmen på plats!

  • För att installera själva servot gör du allt i motsatt ordning jämfört med när du tog loss servot.

Ställa in sändaren

Efter detta så ställer du in reverse funktionen för att ha rätt riktning (så att bilen svänger höger när du svänger höger på ratten), trim osv. Det är bra att göra inställningarna med bilens hjul i luften, för du ser då allt bättre.

  • Kolla att hjulen rör sig som dom ska när du styr. Om dom rör sig åt fel håll så ändrar du detta med ST REV/NOR funktionen i sändaren.
  • Sen ställer du in trim funktionen så att hjulen pekar rakt fram då ratten är i mittläget. Om justeringsmånen inte räcker till, kolla längden på styrstaget (från servoarmen), och dubbelkolla att styrarmen installerades korrekt. Om servoarmen inte är i en 90° vinkel kan du justera längden på styrstaget (om möjligt) så att hjulen pekar rakt fram.
  • Som nästa steg ställer du in ändlägena EPA (End Point Adjust) / Steering Travel.
    EPA och Travel: Först stryr du max åt ett håll och justerar ändläget tills styrspindlarna når max styrning. På detta sätt kan du justera styrningen så att servot inte styr mer än vad själva styrgeometrin på bilen tillåter. Om du inte ställer in detta och servot styr mera än vad som är möjligt kan servot överbelastas och i värsta fall gå sönder.
    ST D/R (Dual Rate): Denna funktion justerar ändlägena åt både vänster och höger samtidigt. Då du justerar Dual Rate är det viktigt att kolla genom att styra åt både vänster och höger för att se att det inte styr för mycket åt nåt håll, eftersom alla bilar har inte helt symmetrisk styrning.
  • Till slut sätter du bilen på marken för att testa styrfunktionen och att allt fungerar som det ska. Nu kan du också finjustera trimmen så att bilen går exakt rakt.

Om oss

RC Information

RC Info

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Villkor

Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

Snabb kundbetjäning

Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

Betalningssätt och leveransinformation

Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

Valuta

Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

Mervärdesskatt (moms)

Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

Uppskattade leveranstider via GLS

En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

Grundtransporter från 6,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.

OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS!
Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

Ångerrätt

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.

Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.

OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

Transportskador

I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

Defekta produkter och garanti

Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

Returadress

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland

Info@eurorc.com

Språk

Valuta

Mitt konto

Kundservice

Information