Tips för hur du kan rengöra din RC bil
Oavsett var vi bor så varierar förhållandena, så om du kör med din RC bil blir den också smutsig förr eller senare. Därför är det viktigt att ha koll på hur du bäst rengör bilen efter körning. Som tumregel är det bra att göra det till en rutin att snabbt rengöra bilen varje gång du byter batteri, och att ge bilen en grunligare rengöring varje gång du har kört färsdigt för dagen.
Med denna rutin ökar du dramatiskt livslängden på de mekanska delarna av bilen. Att köra med en smutsig bil sliter snabbt ut speciellt plastdelar.
Då du rengör bilen är det viktigt att se till att kemikalierna inte letar sig in i elektroniken, kullagren osv. Vanligtvis är en passlig borste allt du behöver för att få bort det mesta av smutsen. Om du kör i dammiga förhållanden är tryckluft utmärkt för att snabbt få bilen ren igen.
Det är en bra idé att rengöra bilen direkt efter körning, eftersom smutsen lossnar lättast då. Våt lera är speciellt krångligt att få att lossna från plastdelar. Efter att du har kört färdigt ska du alltid stänga av strömmen och ta ut batteriet. Efter att detta är gjort, ta en borste till hjälp för att få bort all löst smuts. Om smutsen sitter fast kan du fukta en trasa med rengöringsmedel och gnugga loss den. Då du använder en trasa, sugs smutsen upp och hålls i trasan, vilket gör att du inte får smuts överallt.
Proffstips: För att göra det enklare att rengöra off-road bilar, ta av däcken samt vingen.
Efter att du rengjort bilen är det bra att kolla skicket på kullagren, och om du kört i fuktiga eller våta förhållanden ska du smörja kullagren med kullagerolja. Om du kör på en bana där vägsalt används för att minska på dammet, kan du ta en trasa med WD40 eller liknande och torka metalldelarna med denna för att undvika problem med rost.
Då säsongen är över löns det att först rengöra bilen noggrant, följt att en grundlig genomgång av hela bilen. Börja med att ta ut elektroniken så att du kommer åt att rengöra överallt. Då elektroniken är ur vägen kan du använda rengöringsmedel direkt på bilen och låta det verka en stund innan du torkar bort det. Du kan ta hjälp av en tandborste eller annan borste samt en trasa.
Efter rengöringen är det bra att ta sönder hjulupphängningarna, drivaxlarna osv. för att kolla slitage och rengöra samt smörja delarna individuellt. Drivaxellederna kan smörjas med grafitfett eller annat fett för detta ändamål. Då du smörjer kullager är det bäst att använda kullagerolja.
En ren och servad bil är mycket roligare att igen ta ibruk när nästa säsong är här. Det är viktigt att minnas att hållbarheten och tillförlitligheten hos en ren och servad bil alltid är bättre. Fjädringen och drivlinan fungerar som den ska vilket direkt påverkar hur hela bilen fungerar, och i slutändan hur roligt det är att köra med bilen.
Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.
Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.
Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.
Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.
Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.
Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.
En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.
Grundtransporter från 6,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.
OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS! Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider
• DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.
UPS Standard är ett långsammare och billigare alternativ från UPS för de flesta europeiska länder. Leveranstiden varierar från 2 till 7 arbetsdagar beroende på plats.
Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.
Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.
Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.
När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.
I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.
Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.
Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.
Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.
Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.
Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.
Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.
EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland
Info@eurorc.com
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.