Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera

Lär dig att löda

Lödning är nåt som det lönar sig att lära sig tidigt eftersom du kommer att ha stor nytta av att kunna löda då du sysslar med RC bilar. Att kunna löda krävs då du behöver byta kontakter på ett batteri eller byta motor. Därför är det en bra idé att genast börja öva för att sen kunna löda med bra resultat när det behövs.

Lödning hadlar i grunden om att sammanfoga två metallytor med varandra med ett så kallat lod, som när man löder är lödtenn. Båda ytorna behöver ha en högre temperatur än smältpunkten för lödtennet för att lödningen ska lyckas. För att få upp temperaturen på ytorna används en lödpenna eller lödkolv. Ytorna hettas upp genom att pressa den heta spetsen mot dom, och när temperaturen är högre än smältpunkten på lödtennet så smälter lödtennet och sammanfogar ytorna.

OBS: Bra sammanfogningar är ytterst viktiga då det handlar om elektronik. Dåliga lödningar kan orsaka många problem, bl.a dålig effekt, radiostörningar osv.

Utrustning som behövs:

OBS: Kablar och kontakter värms snabbt uåå vid lödning, så det kan vara bra att skydda händerna.

Genom att följa stegen nedan så skapar du dej en bra rutin för att löda.

1. Hetta upp lödkolven (beroende på lödkolv kan detta ta upp till 15 min). Lödkolven måste uppnå rätt temperatur innan du börjar. Du kan testa med lödtenn för att se att det smälter snabbt.

2. Fukta avtorkningssvampen. Om du inte har en svamp, so fungerar det också med ett vått papper.

3. Förbered ytorna som ska lödas

- Skala bort 3-5mm av silikonisoleringen på kablarna
- Klipp en passlig bit av krympslangen vid behov
- Kolla om kontakterna är märkta ( + och – eller ABC) innan du löder


4. Smält lite lödtenn på spetsen av lödkolven och tryck den mot kabeln där du skalat bort isoleringen. Håll kvar tills lödtennet runnit in i kablen. Du kan fylla på med mer lödtenn om det behövs. Lödtennet ska alltså flyta in i kablen ch inte bara smälta utanpå.

5. Forstätt med att smälta lite lödtenn på ytan (t.ex kontakten) som ska fästas i kabeln.
- Rengör lödspetsen på svampen.
- Smält lite lödtenn på spetsen av lödkolven och tryck den mot ytan, med lödtennet mellan ytan och lödspetsen.
- Då lödtennet "flyter ut" så kan du fylla på med mer vid behov.

6. Rengör spetsen mot svampen.
- Vid behov kand du nu också trä krympslangen på kabeln

7. Placera ytorna som ska lödas ovanpå varandra (eller mot varandra, beroende på vad det är) och pressa dom lätt mot varandra. Smält lite lödtenn på spetsen av lödkolven och tryck den mot ytan, med lödtennet mellan ytan och lödspetsen.



8. Du märker när lödtennet smälter både på kabeln och kontaktytan. Vänta tills lödtennet har smält helt och hållet (du märker när det bli lättare att trycka). Kabeln är tillräckligt nära då den tar i kontaktytan. Du kan nu lägga lödkoven åt sidan och vänta på att lödtennet stelnar.

Då lödningen har kylts ner kan du trä över krympslangen och värma den så att den krymper omkring sammanfogningen.

Vid en bra lödning har lödtennet en mjuk form och ytan är blank efter att det stelnat.


Före du kopplar i ett batteri, dubbelkolla att + och - är rätt.

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Villkor

Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar finsk mervärdesskatt (moms) på 24%. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

Snabb kundbetjäning

Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

Betalningssätt och leveransinformation

Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

Du betalar för dina varor med Paypal, kreditkort, BitCoin, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

Valuta

Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

Mervärdesskatt (moms)

Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

Uppskattade leveranstider via GLS

En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS!
Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

Ångerrätt

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

Transportskador

I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

Defekta produkter

Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

Returadress

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland

Info@eurorc.com