Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!
Det är en fråga som upprepas gång på gång. Varför säljs fortfarande RTR bilar med borstade motorer, även om borstlösa system är överlägsna? Stora företag som Traxxas och Kyosho erbjuder fortfarande borstade versioner av många modeller, även om de oftast också erbjuds som borstlösa.
Kunder har ofta en viss summa pengar som dom är beredda att satsa, dom har alltså en begränsad budget. Ofta är man även dåliga på att jämföra produkter och förstår nödvändigtvis inte skillnaden mellan olika produkter. Både borstade och borstlösa system fungerar framåt och bakåt, och farten som lovas i texten på paketen är ibland väldigt lika. Så varför betala extra för borstlöst?
Företagen svarar helt enkelt bara på efterfrågan, alltså vad kunderna köper.
Lyckligtvis är borstade system oftast bra och fungerar utan större problem, och dessutom är dom billiga. Det finns egentligen bara ett problem: de flesta borstade systemen har inte speciellt lång livslängd. Vilket förstås är ok om du är nybörjare och inte vet hur länge intresset kommer att sitta i. Du kommer troligtvis att uppdatera till ett borstlöst system om du kör tills det borstade systemet har gjort sitt. En combo från Hobbywing är här ett bra val då de fungerar bra och har en bra livslängd tack vare bra kvalitet.
I det långa loppet kommer du att spendera mer pengar om du till att börja med köper den billiga borstade versionen, och först senare uppgraderar till ett borstlöst system.Oavsett är de borstade modellerna inget dåligt alternativ om du är nybörjare.
Många köper produkter som kräver massor av uppdateringar i form av optionsdelar och ny elektronik. Att uppdatera, uppgradera och förbättra är kärnan i deras hobby och det är vad dom gillar allra mest. För dessa personer är ett borstat system perfekt, eftersom de först kan köra med det för att senare uppgradera och direkt känna skillnaden.
De som vill uppgadera sina bilar av de här orsakerna bryr sig inte så mycket om kostnaden. De vill bara ha en bil som dom sakta men säkert kan uppdatera och förbättra.I slutändan vill dom ha det allra bästa dom kan hitta för sin bil, och detta gäller alla komponenter.
Många some är 30+ är såna som sysslat med RC-bilar som barn, och nu återvänder till samma hobby. De är vana med borstade motorer och för dom är borstlösa system nåt nyt och okänt. De köper oftast bilarna för sina barn, så en enkel bil med ett borstat system fungerar tillräckligt bra, och de kan förstås uppdatera senare.
Underhållningen en RC bil ger är i många fall den samma oavsett borstat eller borstlöst. Vanligtvis är borstösa versioner snabbare, men som nybörjare kan lite långsammare ofta vara roligare, eftersom du klarar av att hantera bilen.
Sist och slutligen spelar det inte så stor roll om du köper borstat eller borstlöst. Fördelarna är bara olika beroende på vilket du väljer. En bra idé är dock att se till att läsa och skaffa så mycket information du kan, innan du köper. Och det lönar sig alltid att satsa på kvalitet, oavsett borstat eller borstlöst.
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.