Det här är en tråd där vi går igenom ärenden som vi stöter på och behandlar i vår Garanti- och Servicehörna. Utgående från problembeskrivningen dokumenterar och spårar vi felet och gör vårt bästa för att ta reda på orsaken.
Välkommen att följa denna "blogg"
17-11-2023
Fall och symptom: Motorn går men ingen rörelse
Det här fallet kom inte från en kund, det var faktiskt en av våra egna demo-crawlers som var utlånad till sommaren. Vi fick ett ord om att den gav något klickliknande ljud när den kördes. Vi rekommenderade att kontrollera drivlinan och växlarna att det inte fanns något mellan tänderna som kunde ha orsakat ljudet. Ljudet slutade och alla antog att det var ok. Tills bilen slutade röra sig och motorn bara snurrade fri. Bilen ställdes åt sidan resten av dagen och bara en demobil körde.
När bilen kom till mitt skrivbord för service var drivlinan faktiskt helt fast. Bilen rörde sig inte fram eller bak när den trycktes på bordet. Jag tog bilen under inspektion strating från växellåda och orsaken till problemet var uppenbar. Pinjongväxeln hade lossnat och börjat glida framåt. Först skruvade den avskruvade ställskruven det cylindriska kugghjulet och så småningom gled kugghjulet mot kugghjulet och smälte kugghjulet helt. När den stannade smälte plasten och när den kom till mitt skrivbord satt pinjongen fast på plastkåpan.
Allt som allt, en enkel fix i första hand skulle ha sparat en rimlig mängd reservdelar. Nu var vi tvungna att byta ut ett gäng delar som skulle ha förhindrats genom att en skruv dragit åt.
- Spur Gear plus monteringsutrustning
- Pinjong växel
- Kugghjul
Det här är en påminnelse om att det är viktigt att fixa de där små sakerna omedelbart och inte vänta tills bilen inte rör sig längre.
8-11-2023
Fodral: Överladdad 3s lipo
Symptom: Kunden uppger - Laddaren vägrar ladda batteriet och krävde en återbetalning.
När detta batteri kom till oss var vi ganska förvirrade och lite rädda. Allt såg i princip ok ut men efter att ha mätt batterispänningen blev vi lite rädda. Batteriet var överladdat.
Vi laddade givetvis omedelbart ur batteriet till säker lagringsspänning innan vi började spåra vad som har hänt. Tänk på att kunden skickade batteriet till oss för retur. Ok, normalt är lipos mycket stabila när de lagras på rätt sätt och laddas i rätt spänning, men det här var en ganska skum situation.
Vi gjorde en inspektion av batteriet och märkte att batterikontakten verkade vara modifierad. Detta väckte en misstanke om laddaren som custmore kan ha använt för laddning. Efter att ha rådfrågat kunden kom det till vår kännedom att Connector modifierades så att den passade till Traxxas RTR Nimh DC-laddare - Detta var ett riktigt skrämmande ögonblick att inse att kunden har försökt ladda Lipo med en Nimh-laddare. Efter flera försök slutade det med att han fick lipo "bara" till överspänning för vanlig 3s Lipo. Alla kan googla / Kolla på youtube hur Lipo reagerar när den laddas med Nimh-läge - > spoiler alert: det kommer att sluta illa.
Det är tydligt att det har varit mer än tur att inget dåligt hade hänt även om kunden hade lämnat batteriet på laddaren för att ladda. Lyckligtvis hade Traxxas-laddaren alltid gått till ett skyddsläge.
Kära kunder, Vänligen LÄS manualen innan du gör saker och du behöver aldrig modifiera kontakter för att få dem att passa. Om det finns tydliga limiters gjutna finns de där av en anledning. En dag tar lyckan bara slut.
Result: Det slutade med att vi återbetalade batteriet och bytte ut batteriet till Nimh
6-11-2023
Fodral: Burned Savöx 1251mg
Symptom: Servo tystnade innan den nya bilen nådde de första stigarna.
Uppbackningsinformation: Servo användes i en kryprigg för att styra växlar. Servo ersatte större servo som var monterad innan detta men byttes till LowProfile på grund av det begränsade utrymmet inuti karossen.
När servo kommer in ansluter jag den till vårt installationssystem (använder 4x AA-batteriströmförsörjning för att säkerställa en ren strömkälla) och ser om defekten stämmer överens med beskrivningen. I det här fallet var det tydligt att servo var tyst.
Nästa steg är att manuellt kontrollera servos funktionalitet. Med andra ord montera ett servohorn och försiktigt försöka vrida huvudaxeln. Detta var helt fast -> möjligt växelproblem.
Jag öppnade växellådan och växlarna är som nya (matchar mängden användning som beskrivits av kunden) och det visar sig att motorn är fast.
Att titta på kretskortet visar att det är tydligt att det finns skadade komponenter i mitten av kortet. Inte enbart på power fets, vilket vanligtvis indikerar att växlarna har fastnat eller att servon överbelastas (EPA-inställningen är fel inställd). Nästa steg var att ta reda på vad som kunde orsaka en sådan defekt på den elektriska komponenten i nya servo. Efter att ha gått igenom hastighetsregulatorns inställningar (Hobbywing Fusion) med kunden visar det sig att BEC-spänningen var inställd på 7,4V (för HV-servon). Savöx 1251mg är designad före HV-servons tid, så strömförsörjningen är byggd för 6V-system som inte klarar den högre spänningen. Enkelt olyckligt misstag i många konstruktioner när andra servon (styrning och gamla växelservon) är HV-kapabla och när man ersätter en servo med icke HV-kapabel servo.
I detta fall kan Savöx strömförsörjningsdesign inte motstå den högre spänningen som kommer att orsaka den brända elektroniken. Lyckligtvis skadades inget i samma kraftsystem (ESC, mottagare och andra servo) på grund av denna trasiga servo.
Detta täcktes inte av tillverkarens garanti eftersom defekten inte är baserad på material- eller monteringsfel.
3-11-2023
Fodral: Traxxas Xmaxx Servo vrider sig inte
Symptom: Servons motor fungerar och den går hela tiden men servons axel rör sig inte
Först när servo kommer till tjänst ansluter jag den till en testanställning, så att jag kan testa servo och upprepa det rapporterade problemet.
I det här fallet lät det först som ett enkelt redskapsproblem. Om växlarna har tappat de flesta tänderna kommer huvudaxeln inte att vrida potentiometern vilket skulle stoppa motorn från att svänga förbi mittpunkten. Efter att ha tagit isär servo såg det ut som att alla växlar var ok och inget tydligt problem sågs.
Nästa steg var att kontrollera om detta var ett potentiometerproblem. Potentiometern talar om för servos styrbord axelns position och om det finns ett problem med potentiometern slutar servos motor vanligtvis bara att köra i någon riktning eftersom det inte finns någon signal att stanna till mittpunkten. Efter att jag testat potentiometern och insåg att den fungerar som den ska, var nästa steg helt enkelt att titta igenom elektroniken. Utan ordentliga "electricgizmo"-testare är det omöjligt att säga om elektroniken fungerar eller inte såvida det inte finns ett tydligt komponentfel eller kanske fukt etc. Inga av dessa hittades i denna servo heller.
Så vi var tillbaka på ruta 1 igen. Om motorn är konstant igång men växlarna inte vrider sig måste problemet ligga i motorn eller motorns axel. Men nej, allt såg bra ut vid första anblicken. När jag gick igenom delarna en gång till och rengjorde växlarna från fett märkte jag mycket udda märken på metalldrevet som är nästa från motorn. Gears tänder var som nya från större delen av underlaget men tydligt slitna från ett hörn. Efter lite rengöring och provmontering visade sig orsaken. Det visar sig att växeln på motorns axel flyttades uppåt eller monterades felaktigt på fabriken vilket gjorde att kugghjulen endast var i kontakt med en liten mängd och till slut hade gett upp och orsakat att servon inte fungerade.
Detta fall bedömdes täckas av Traxxas garanti efter att ha konsulterat Traxxas service.
Detta var ett ganska intressant fall eftersom i princip allt var ok, men sedan fick ett enkelt monteringsfel på fabriken att servo inte fungerade. Servon byttes ut och kundens åktur fortsatte att slå.
1-11-2023
Fall: Hobbywing D10-motorn fungerar inte som den ska
Symptom: Motorn börjar inte gå utan en tryckning.
Spåra upp problemet:
- I de flesta fall är problem med låga varvtal och kuggningsproblem sensorrelaterade, så först kollade vi sensorkabeln och försökte sedan med en annan hastighetsregulator. Den här gången blev problemet inte löst med dessa. Efter att ha tagit isär motorn och inspekterat alla komponenter märkte jag att en av spolarna skars nära elkortet. Mycket sällsynt eftersom motorn inte har några rörliga delar där och allt är fast monterat.
Vidare inspektion visade att det fanns tecken på vibrationer på rotoraxeln där det främre lagret sitter. Lagret var mint och hade inget spel på axeln, så troligen kan endast orsaken till vibration komma från bilens drivlina. Eftersom driftmotorer körs med högt varvtal och maximala turbotider kan det orsaka vibrationer och generera värme. Värme- vibration - Kylning - Upprepa kommer så småningom att orsaka spänningsavbrott på spoltråden.
Fixera:
Så fort problemet upptäcktes var det lätt att löda efter det. Det är bara att rengöra isoleringen och löda den med en ny plåt och en droppe flussmedel. Testar och motorn går som den ska.
Detta täcktes av vårt eget stöd.
Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.
Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.
Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.
Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.
Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.
Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.
En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.
Grundtransporter från 6,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.
OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS! Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider
• DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.
UPS Standard är ett långsammare och billigare alternativ från UPS för de flesta europeiska länder. Leveranstiden varierar från 2 till 7 arbetsdagar beroende på plats.
Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.
Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.
Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.
När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.
I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.
Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.
Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.
Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.
Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.
Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.
Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.
EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland
Info@eurorc.com
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.