Based on reviews.

Glad påsk! Alla Traxxas produkter -10%! Använd kod: easter24

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Rekommendationer för differentialolja

Många RC-bilar använder idag oljefyllda diffar, och beroende på bil kan det finnas en, två eller tre av dessa i en bil. Differentialerna spelar en viktig roll i en bil, så det är därför viktigt att du regelbundet bygger om dina diffar. Du kan också vinna mycket på att justera diffverkan genom att ändra oljans viskositet.

Du kan ställa in drivlinan i din RC-bil för att påverka hur bilen beter sig när den går in i kurvor och rullar på tomgång. Tänk på att regelbundet underhåll och att se till att bilen fungerar mekaniskt som den ska är ännu viktigare än att trimma. Skillnader i fjädring, hjulvinklar och dåliga rörelser i fjädringen påverkar bilens prestanda och eliminerar de fördelar som uppnås med tuning.

Först när du har försäkrat dig om att chassit och drivlinan fungerar korrekt kan du börja trimma bilen som du vill. I den här artikeln ska vi diskutera differentialoljor och hur de påverkar bilens prestanda.

I RTR-bilar har diffarna som standard ett smörjfett, med vilket grundläggande styrförmåga uppnås för hobbyändamål. Diffunderhållet bör utföras 2-3 gånger under säsongen. Kontrollera med andra ord diffenas skick 1-2 månader efter säsongens första körningar och byt ut standardfettet mot lämplig differentialolja. När du gör detta ska du också kontrollera diff-tätningarnas skick och byta ut dem vid behov.

Oljans viskositet kommer att påverka bilens kurvtagningsförmåga vid olika punkter under kurvtagning. Diff-oljorna har en betydande inverkan på din bils prestanda.

Till exempel är den grundläggande inställningen för 1:10 4x4 buggy eller kortbana som vi rekommenderar 5000 cSt fram, 5000 cSt i mitten och 3000 cSt bak. Med den här inställningen uppnår du ett neutralt beteende vid kurvtagning och vid acceleration när du kommer ut ur kurvor. Oljan på 5000 cSt är tillräckligt tunn för att bilen ska kunna svänga utan gaspådrag, men tillräckligt tjock för att styra under acceleration. Oljan på 5000 cSt i mitten gör att bilen beter sig neutralt i mitten av kurvan och i slutet gör den det möjligt att överföra kraften till framhjulen. Oljan med 3 000 cSt är tillräckligt tunn för att möjliggöra enkel kurvtagning och tillräckligt tjock för acceleration eftersom den gör att det andra bakhjulet behåller dragkraft.

Om du vill att din bil ska accelerera lite snabbare när du kommer ut ur kurvor och bättre kurvtagning med gas, rekommenderar vi 7000 cSt-olja i mittdiffen. Detta kommer att förändra bilens beteende i mitten av kurvorna och vid utgången av kurvorna.

När du kör på högdragsytor som mattor kan du använda tjockare oljor för diffarna, till exempel 7000 cSt i framdiffen, 7000 eller 10 000 cSt i mittdiffen och 3000 eller 5000 cSt i bakdiffen. Den högdragande ytan gör det möjligt att använda tjockare oljor.

Detta är bara ett exempel och grundläggande riktlinjer för differentialuppsättning. Kontrollera i din bilmanual vilken olja som rekommenderas för din bil.

Effekter av justeringar av differentialoljan:

Framdifferential:

Användning av tunnare olja:

  • Ökar styrningen i kurvorna (utan kraft).
  • Om oljan är för tunn kan styrningen bli inkonsekvent, särskilt kan den förlora dragkraft (och styrning) vid acceleration ur kurvor.

Om du använder tjockare olja:

  • Ökar stabiliteten i kurvorna vid inbromsning.
  • Ökar styrningen vid kurvutgång.

Centerdifferential:

Användning av tunnare olja:

  • Framhjulen belastas mer vid acceleration
  • Lättare att köra på grova banor
  • Om man använder en motor med hög effekt kan man slösa för mycket kraft och ibland "koka" oljan i mittdifferentialen eftersom den "överbelastas".
  • Mer okontrollerad styrning.

Användning av tjockare olja:

  • Bättre acceleration
  • Ökar styrningen med kraft (minskar understyrning).
  • Bättre lämpad på jämna banor med hög bettning.
  • För tjock olja ger mer överstyrning

Bakre differential:

Använd tunnare olja:

  • Ökar dragkraften i kurvorna
  • Ökar styrningen in i kurvan

Användning av tjockare olja:

  • Minskar bakre dragkraft vid kurvtagning
  • Minskar hjulspinn

EuroRC-teamets rekommendationer:

  • För 2WD buggies och lastbilar utomhus använd 2000-10000 cSt olja. För tävlingar inomhus är 10K ok. Borstlösa system med hög effekt kan ha nytta av tjockare oljor, upp till 30 000 000 oljor.
  • För 1:10 4WD Short Course-lastbilar rekommenderar vi en grundinställning med 5000 cSt fram, 5000 cSt i mitten och 3000 cSt bak.
  • För 1:8 Bashing-lastbilar som Corally eller ARRMA rekommenderar vårt team 10000 cSt fram, 7000 cSt i mitten och 5000 cSt bak. Om du bara vill göra wheelies använder du den här inställningen: 15000 cSt fram, 15000cSt i mitten och 10000cSt bak.
  • För krypande fordon: Använd tjockt fett, t.ex. marinfett, till växlar för krypvagnar.

Om oss

RC Information

RC Info

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Villkor

Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

Snabb kundbetjäning

Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

Betalningssätt och leveransinformation

Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

Valuta

Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

Mervärdesskatt (moms)

Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

Uppskattade leveranstider via GLS

En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

Grundtransporter från 6,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.

OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS!
Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

Ångerrätt

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.

Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.

OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

Transportskador

I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

Defekta produkter och garanti

Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

Returadress

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland

Info@eurorc.com

Språk

Valuta

Mitt konto

Kundservice

Information