Based on reviews.

Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Rekommendationer för differentialolja

Många RC-bilar använder idag oljefyllda diffar, och beroende på bil kan det finnas en, två eller tre av dessa i en bil. Differentialerna spelar en viktig roll i en bil, så det är därför viktigt att du regelbundet bygger om dina diffar. Du kan också vinna mycket på att justera diffverkan genom att ändra oljans viskositet.

Du kan ställa in drivlinan i din RC-bil för att påverka hur bilen beter sig när den går in i kurvor och rullar på tomgång. Tänk på att regelbundet underhåll och att se till att bilen fungerar mekaniskt som den ska är ännu viktigare än att trimma. Skillnader i fjädring, hjulvinklar och dåliga rörelser i fjädringen påverkar bilens prestanda och eliminerar de fördelar som uppnås med tuning.

Först när du har försäkrat dig om att chassit och drivlinan fungerar korrekt kan du börja trimma bilen som du vill. I den här artikeln ska vi diskutera differentialoljor och hur de påverkar bilens prestanda.

I RTR-bilar har diffarna som standard ett smörjfett, med vilket grundläggande styrförmåga uppnås för hobbyändamål. Diffunderhållet bör utföras 2-3 gånger under säsongen. Kontrollera med andra ord diffenas skick 1-2 månader efter säsongens första körningar och byt ut standardfettet mot lämplig differentialolja. När du gör detta ska du också kontrollera diff-tätningarnas skick och byta ut dem vid behov.

Oljans viskositet kommer att påverka bilens kurvtagningsförmåga vid olika punkter under kurvtagning. Diff-oljorna har en betydande inverkan på din bils prestanda.

Till exempel är den grundläggande inställningen för 1:10 4x4 buggy eller kortbana som vi rekommenderar 5000 cSt fram, 5000 cSt i mitten och 3000 cSt bak. Med den här inställningen uppnår du ett neutralt beteende vid kurvtagning och vid acceleration när du kommer ut ur kurvor. Oljan på 5000 cSt är tillräckligt tunn för att bilen ska kunna svänga utan gaspådrag, men tillräckligt tjock för att styra under acceleration. Oljan på 5000 cSt i mitten gör att bilen beter sig neutralt i mitten av kurvan och i slutet gör den det möjligt att överföra kraften till framhjulen. Oljan med 3 000 cSt är tillräckligt tunn för att möjliggöra enkel kurvtagning och tillräckligt tjock för acceleration eftersom den gör att det andra bakhjulet behåller dragkraft.

Om du vill att din bil ska accelerera lite snabbare när du kommer ut ur kurvor och bättre kurvtagning med gas, rekommenderar vi 7000 cSt-olja i mittdiffen. Detta kommer att förändra bilens beteende i mitten av kurvorna och vid utgången av kurvorna.

När du kör på högdragsytor som mattor kan du använda tjockare oljor för diffarna, till exempel 7000 cSt i framdiffen, 7000 eller 10 000 cSt i mittdiffen och 3000 eller 5000 cSt i bakdiffen. Den högdragande ytan gör det möjligt att använda tjockare oljor.

Detta är bara ett exempel och grundläggande riktlinjer för differentialuppsättning. Kontrollera i din bilmanual vilken olja som rekommenderas för din bil.

Effekter av justeringar av differentialoljan:

Framdifferential:

Användning av tunnare olja:

  • Ökar styrningen i kurvorna (utan kraft).
  • Om oljan är för tunn kan styrningen bli inkonsekvent, särskilt kan den förlora dragkraft (och styrning) vid acceleration ur kurvor.

Om du använder tjockare olja:

  • Ökar stabiliteten i kurvorna vid inbromsning.
  • Ökar styrningen vid kurvutgång.

Centerdifferential:

Användning av tunnare olja:

  • Framhjulen belastas mer vid acceleration
  • Lättare att köra på grova banor
  • Om man använder en motor med hög effekt kan man slösa för mycket kraft och ibland "koka" oljan i mittdifferentialen eftersom den "överbelastas".
  • Mer okontrollerad styrning.

Användning av tjockare olja:

  • Bättre acceleration
  • Ökar styrningen med kraft (minskar understyrning).
  • Bättre lämpad på jämna banor med hög bettning.
  • För tjock olja ger mer överstyrning

Bakre differential:

Använd tunnare olja:

  • Ökar dragkraften i kurvorna
  • Ökar styrningen in i kurvan

Användning av tjockare olja:

  • Minskar bakre dragkraft vid kurvtagning
  • Minskar hjulspinn

EuroRC-teamets rekommendationer:

  • För 2WD buggies och lastbilar utomhus använd 2000-10000 cSt olja. För tävlingar inomhus är 10K ok. Borstlösa system med hög effekt kan ha nytta av tjockare oljor, upp till 30 000 000 oljor.
  • För 1:10 4WD Short Course-lastbilar rekommenderar vi en grundinställning med 5000 cSt fram, 5000 cSt i mitten och 3000 cSt bak.
  • För 1:8 Bashing-lastbilar som Corally eller ARRMA rekommenderar vårt team 10000 cSt fram, 7000 cSt i mitten och 5000 cSt bak. Om du bara vill göra wheelies använder du den här inställningen: 15000 cSt fram, 15000cSt i mitten och 10000cSt bak.
  • För krypande fordon: Använd tjockt fett, t.ex. marinfett, till växlar för krypvagnar.

Om oss

RC Information

RC Info

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Språk

Valuta

Mitt konto

Kundservice

Information

Önskelista

Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.