Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!
Det finns en stor mängd olika typer av radiostyrda bilar, och för dessa ett stort urval av olika fartreglage och motorer. Den stora variationen och utbudet kan göra det svårt att veta vad och hur man ska välja. Om du funderar på att byta reglage och/eller motor, så tänker du kanske främst på effekt och hastighet, men det finns många faktorer att ta i beaktande. Här går vi genom grundläggande saker att tänka på.
Fartreglage
Valet av fartreglage är väldigt kopplat till valet av motor, eftersom reglage och motor måste vara kompatibla sinsemellan. Grundläggande är att beakta om reglaget ska vara för borstade motorer eller borstlösa. När det gäller borstlösa reglage kan dom vara för sensorlösa eller motorer med sensorer. Vissa reglage är endast för en typ, medan andra klar båda typerna av borstlösa motorer.
Det krävs även att vi beaktar att reglaget klarar av den typen av batterier och motor vi planerar att använda. Fartreglage har oftast nån typ av motorbegränsning (uppges i kv eller T), som man måste hålla sig inom. Om reglaget har en motorbegränsning på 8.5T med ett 2S lipobatteri, så kan du inte gå under 8.5T i motoreffekt. Om motorbegränsningen uppges i kv, så ska motorn ha ett kv-värde som är lägre än begränsningen.
Annat att beakta är storleken på själva reglaget så att det helt enkelt ryms i din bil, samt om du behöver ett vattenskyddat reglage eller inte.
Ett dyrare reglage ger dig oftast bättre kontroll, fler funktioner och justeringsmöjligheter, bättre kvalitet, samt en längre livslängs på reglaget.
Motorer
Då det gäller motorer så behöver vi först kolla storleken på själva motorn och vad som passar vår bil. Det finns många olika typer av motorer och storlekar på marknaden. I den tekniska informationen för bilen hittar du oftast specifierat vilken motorstorlek som bilen är designad för, så kolla detta om du är osäker
Den vanligaste motorstorleken kallas ofta “540”. Den här storleken används i många lättare 1/10 bilar, medan större “550” eller “1/8” motorer ofta används i större och tyngre 1/10 bilar samt 1/8 bilar. Många av de här större motorerna är idag “4-pole” motorer. Mindre motorer (som t.ex 370 och 380) används i vissa mindre bilar, medan större 1/5 och 1/6 bilar använder sig av ännu större motorer
Utöver skillnaderna i längd och diameter på själva motorn, används även olika diameter på själva motoraxeln. Den vanligaste storleken på motoraxeln är 3.175mm (1/8”), medan många större motorer använder en 5mm axel. Diametern på motoraxeln påverkar även utbudet av olika utväxlingar, då pinjongerna förstås måste passa motoraxeln.
Infästningspunkterna skiljer sig också mellan motorer av olika storlek. Som du ser finns det många skillnader mellan storleken på olika motorer, varför det är viktigt att kolla innan man bestämmer sig för en motor.
En annan grundläggande skillnad mellan olika motorer är om den är borstad eller borstlös. Tack vare utvecklingen på borstlösa motorer under de senaste 15 åren så börjar borstade motorer bli riktigt ovanliga, och om du inte kör någon väldigt specifik klass, så rekommenderar vi alltid borstlösa motorer.
Tänk då på att en borstlös motor kräver ett borstlöst reglage, så om du byter från en borstad motor så krävs även ett byte av reglage samtidigt.
Borstlösa motorer finns med sensorer och som sensorlösa. Skillnaden är att de sensorbaserade borstlösa motorerna has inbyggda sensorer som läser av rotorns läge. De sensorbaserade motorerna har bättre respons från låga varv, och ger därför en mera precis gaskänsla. Pga av detta används oftast sensorbaserdae motorer i tävlingssammanhang, medan de enklare och förmånligare sensorlösa motorerna dominerar i RTR bilar samt annan generell hobbyanvändning. mpler and usually more affordable, and often used in RTR’s and for more general hobby use.
Här är det igen viktigt att komma ihåg att reglage och motor måste vara kompatibla sinsemelllan. Vissa reglage fungerar endast med sensorbaserade motorer, medan andra bara fungerar med sensorlösa motorer, så valen av motor och reglage måste passa varandra.
Motorernas effekt anges ofta i “kv” eller “T" (turns).Kv-värdet anger varvtal (rpm) per volt. Detta betyder alltså att en 3000Kv motor varavar 25200rpm vid 8.4V (3000 x 8.4 = 25200). För motorer i 540 storlek anges ofta "T" värdet, speciellt för 1/10 tävlingsmotorer. Detta värde, som t.ex 8.5T eller 13.5T, anger antalet statorlindningar. Ju lägre värde, desto mer effekt.
Bland alla dessa tekniska specifikationer och mått på effekten, är det viktigt att komma ihåg att olika biltyper har olika behov, och det är inte alltid maxvarv som är viktigt. Ju större och tyngre RC-bil, desto viktigare är det med ett högt vridmoment. Därför är en motor med lågt kv-värde men högt vridmoment oftast det rätta valet för större 1/8 bilar.
Oavsett motorval, är det alltid viktigt att motorn är rätt utväxlad. Om du planerar att byta till en motor som skiljer sig från den du tidigare använd, så kom ihåg att alltid ändra utväxling genom att följa tillverkaren rekommendationer.
Kom ihåg att en motor med högre effekt ger kortare körtid på en laddning, samt även producerar mera värme.
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.