Based on reviews.

Stor rea på utvalda Karosser! Gå och kolla specialreavaror!

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Grundläggande info om Lipo-batterier

Även om vissa radiostyrda RTR-bilar fortfarande levereras med NiMh (nickelmetallhydrid) batterier, så dominerar Lipo (litiumpolymer) batterierna fullständigt marknaden nuförtiden. Vissa RTR bilar inkluderar lipobatterier i paketet, även om batterivalet i de flesta fall lämnas åt kunden.Och i all form av tävlan med eldrivna RC-bilar är det idag lipobatterier som används.

Lipo-batterier finns i en mängd olika konfigurationer. Men vad betyder beskrivningarna du hittar på de olika batterierna, och hur ska du veta vilket batteri du ska välja? Här följer lite grundläggande info on lipo-batterier, som förhoppningsvis hjälper dig att förstå dom bättre.

Ett lipo batteri är uppbyggt av separata battericeller, ihopkopplade till ett fungerande batteri. En lipocell har alltid en nominell spänning på 3.7V. Då man seriekopplar dessa celler så höjer man spänningen, vilket betyder att 2 celler ger ett 7.4V batteri, 11.1V för ett batteri med 3 celler, 14.8V fär ett batteri med 4 celler osv. Kapaciteten på batteriet kan höjas genom att paralellkoppla celler.

Här en tabell med de vanligaste typerna som används i RC-bilar:

  • 1S battery: 1 x 3.7V = 3.7V
  • 2S battery: 2 x 3.7V = 7.4V
  • 3S battery: 3 x 3.7V = 11.1V
  • 4S battery: 4 x 3.7V = 14.8V
  • 5S battery: 5 x 3.7V = 18.5V
  • 6S battery: 5 x 3.7V = 22.2V
  • 8S battery: 5 x 3.7V = 29.6V

På själva batterierna eller i produktbeskrivningen hittar du ofta koder som t.ex 2S2P. Detta är ett sätt att kort beskriva hur batteriet är uppbyggt. I exemplet med 2S2P betyder det 2 celler (2S) seriekopplade, ocj dessa 2 cellserier paralellkopplade (2P).

Högre volt (spänning) ger mer effekt, medan högre kapacitet ger längre körtid eller räckvidd.

Förutom de "normala" lipo-batterierna, finns idag även speciella LiHV (High Voltage Lithium Polymer) batterier. Dessa är väldigt lika normala lipo-batterier, men tillåter att laddas upp till 4.35V per cell, medan normala lipo-batterier har en maxgräns på 4.2V.

    En annan viktig egenskap hos lipo-batterier är C-värdet, som du alltid hittar på själva batteriet eller i produktbeskrivningen. C-värdet beskriver urladdningskapaciteten hos ett lipo-batteri. Om ett batteri har ett C-värde på 50C och kapaciteten är 5000mAh, betyder det att urladdningskapaciteten är 50 x 5000mAh = 250.000mAh = 250A. Detta är alltså max konstant urladdning som batteriet klarar av. Som du kan se i exemplet så påverkar alltså både C-värdet och kapaciteten på batteriet.

    I vissa fall uppges två olika C-värden, där det lägre värdet gäller konstant urladdning, medan det högre värdet gäller max urladdningskapacitet under korta perioder, som t.ex vid hård acceleration. C-värdet för konstant urladdning är dock det som används för att jämföra batterier.

    Eftersom C-värdet har fått ett marknadsföringsvärde när det gäller lipo-batterier, så började tillverkare snabbt att "tävla" om vem som har batterier med högre C-värden, vilket gör att C-värdet inte alltid är 100% tillförlitligt.

    En annan väldigt viktig faktor hos lipo-batterier är IR, vilket står för inre resistans. Tvärtemot de egenskaper som vi hittills har beskrivit, så hittar du aldrig information om IR i produktbeskrivningen. Resistansen i ett bateri ändras med tiden, och påverkas även av yttre faktorer som temperatur, vilket betyder att det vore omöjligt att uppge en verklig inre resistans. Detta betyder dock inte att de inte skulle vara viktigt. Inre resistans är bland de viktigaste faktorerna i hur bra ett batteri presterar.

    Ju mindre resistans, desto lättare når effekten fartreglaget och motorn. IR är alltså ett mått på hur effektivt ett batteri är.

    Att välja lipo-batteri

    • Storlek och kontakter

    TDetta är det första som du måste ta i beaktande, eftersom du behöver välja ett batteri med en storlek som helt enkelt passar i din bil. Välj också ett batteri med samma kontakter som du redan använder i din bil och laddare. Självklart kan kontakter bytas, men om du redan använder en typ av kontakt är det enklast att köpa batterier med samma kontakt.

    • Spänning

    Nästa sak att ta ställning till är spänningen på batteriet. Vissa bilar/elektronik är gjorda för en viss spänning, som t.ex ett 2S (7.4V) batteri, medan andra bilar ger dig möjligheten att välja mellan flera olika alternativ. Batterier med högre spänning ger högre toppeffekt, med är också tyngre och ofta dyrare. Det viktigaste är att inte gå över vad elektroniken i bilen klarar av. Och att välja ett dyrt batteri med hög spänning, men som gör bilen okörbar, är inte heller en bra idé för de flesta av oss. 

    • Kapacitet

    Vilken kapacitet ditt batteri behöver är direkt kopplat till storleken och vikten på bilen, samt motorn i bilen. Ju mindre och lättare bil, desto mindre kapacitet krävs för att uppnå en viss körtid på en laddning. Ju mer energi bilen drar, desto mer kapacitet behöver du för att uppnå samma körtid. Ett batteri med hög kapacitet kostar oftast mer, vilket gör valet till en kompromiss mellan körtiden du vill uppnå och priset på batteriet. 

    • Urladdningskapacitet

    Att använda ett batteri med för låg urladdningskapacitet (lågt C-värde) kan resultera i ett förstört batteri. Dock har de flesta batterier som säljs idag ett tillräckligt högt C-värde för de flesta användningsområden. Kom ihåg att urladdningskapaciteten beror både på C-värdet och kapaciteten i batteriet. Därför krävs ett högre C-värde i ett batteri med lägre kapacitet, för att nå samma urladdningskapacitet.

    • Hardcase

    De flesta lipo-batterier som säljs för RC-bilar har ett hårt skal, så kallat hardcase, men lipo-batterier säljs även med mjuka skal. För RC-bilar rekommenderas alltid hardcase batterier.

    Om oss

    RC Information

    RC Info

    Beställ vårt veckonyhetsbrev

    Din kundvagn är tom

    Villkor

    Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

    Snabb kundbetjäning

    Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

    Betalningssätt och leveransinformation

    Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

    Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

    Valuta

    Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

    Mervärdesskatt (moms)

    Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

    Uppskattade leveranstider via GLS

    En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

    Grundtransporter från 6,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.

    OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
    OBS!
    Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

    Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

    DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
    • Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
    • Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

    Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

    Ångerrätt

    Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

    Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

    När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.

    Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.

    OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

    Transportskador

    I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

    Defekta produkter och garanti

    Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

    Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

    Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

    Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

    Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

    Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

    Returadress

    Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

    EuroRC Oy
    Päiviöntie 8
    12400 Tervakoski
    Finland

    Info@eurorc.com

    Språk

    Valuta

    Mitt konto

    Kundservice

    Information