Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera

RTR Checklist

De flesta nybörjarna som idag köper en radiostyrd bil, börjar med en körklar Ready-to-Run (RTR) som sin första RC-bil. Detta är en stor skillnad jämfört med för några årtionden sen, då det enda alternativet var att köpa en byggsats. Alltså en bil som måste byggas ihop, innan man alls kunde tänka på att börja använda den

Sen den tiden har utbudet av RTR bilar exploderat, och gjort det mycket enklare för alla nybörjare. De körklara RTR-bilarna är också en av orsakerna till att hobbyn har blivit så mycket mer populär.

Även om alla av oss vill ut och köra med vår nya RC-bil så snabbt som möjligt, finns det goda orsaker till varför vi alla behöver ha lite tålamod innan vi ger oss ut för att köra. Även om de flesta RTR-bilarna som säljs av hobbybutiker idag håller en OK kvalitet, och säljs "körklara", så finns det ett antal kontroller du behöver göra innan du börjar köra. Ingen vill köra sönder bilen direkt, bara pga dåliga förberedelser. 

Steg ett är alltid att läsa de medföljande instruktionerna. Bruksanvisningen, eller ibland en enklare "komma igång" anvisning, innehåller grundläggande information om just din bil, som du behöver veta innan du tar bilen i bruk.

Då du har läst och förstått instruktionerna är det en bra idé att kolla att alla skruvar sitter fast och är åtdragna. Speciellt viktigt är detta med skruvar som går in i mettadelar, eftersom dessa lätt kan lossna tack vara vibrationer i bilen då man kör med den. Skruvar som lossnar kan snabbt resultera i delar som går sönder eller tappas bort. Kom ihåg att du inte behöver använda en massa kraft då du drar till skruvarna på en RC bil. Eftersom skruvarna och gängorna är små, så är det lätt att dra sönder gängor om man använder för stor kraft.

Som följande kan du kontrollera däck och fälg. Kolla att däcken är ordentligt limmade på fälgarna från fabrik. Om dom inte är det, så förbättra limningen med riktigt däcklim. Då du har kontrollerat att däcken är ordentligt limmade, kolla också att fälgmuttrarna är åtdragna. Hjul som lossnar kan snabbt ställa till med problem.

Då du har gjort dessa grundläggande kontroller kan du kontrollera funktionerna via sändaren. De flesta RTR-bilarna kommer med sändare som använder sig av AA-batterier. Se till att du använder nya batterier.

Innan du slår på strömmen, placera bilen så att hjulen är i luften. Med ett laddat batteri i bilen kan du nu slå på strömmen, först i sändaren, sen i bilen. Kontrollera först styrfunktionen genom att styra fullt vänster och fullt höger. Kolla att styrstagen rör sig fritt, och att hjulutslagen är tillräckliga, både åt höger och vänster. Om styrutslagen behöver justeras använder du EPA eller "dual rate" justeringen på sändaren. Du hittar instruktioner om detta i bruksanvisningen.

Då du har kollat att styrningen fungerar som den ska, kan du kolla gasfunktionen. Med hjulen i luften kan du gasa försiktigt för att kontrollera funktionen. Om det inte skulle fungera som det ska, hittar du vanligtvis hjälp i felsökningsavsnittet i bruksanvisningen. Att kalibrera om fartreglaget kan ofta lösa problem. Instruktioner för detta hittas också vanligtvis i manualen.

Efter dessa kontroller kan du nu ta ibruk din nya RC-bil med vetskapen om att du har koll på läget. Speciellt ender de första minuterna du kör med bilen lönar det sig att ta det lugnt, och att emellanåt stanna för en snabbkoll.

Efter den första körningen ska du alltid kolla igenom bilen för att se till att inget lossnat eller liknande. Det är vanligt att skruvar, speciellt dom som går in i metalldelar, lossnar upp på en ny bil. Kolla även hjulmuttrarna sitter fast, att däcken inte lossnat från fälgarna, och att stötdämpartopparna inte lossnat.

Genom att följa denna checklista så försäkrar du dig om en bekymmersfri början med din nya RTR RC-bil.

Om oss

RC Information

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Villkor

Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar finsk mervärdesskatt (moms) på 24%. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

Snabb kundbetjäning

Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

Betalningssätt och leveransinformation

Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

Valuta

Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

Mervärdesskatt (moms)

Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

Uppskattade leveranstider via GLS

En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS!
Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

Ångerrätt

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

Transportskador

I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

Defekta produkter

Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

Returadress

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland

Info@eurorc.com