Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!
De flesta moderna radiostyrda bilar ger nånslags möjlighet till justering av chassit. Medan inställningsmöjligheterna kan vara något begränsade på en körklar RTR bil, så kan dessa snabbt ökas med genom att uuppgradera bilen med olika optionsdelar. Idén med den här artikeln är att beskriva de mest grundläggande inställningsmöjligheterna.
Innan du börjar att ändra en bils inställningar är det alltid en bra idé att skriva ner nuvarande inställningar, så att du kan gå tillbaka till dom om ändringarna inte ger dig önskat resultat. Här är det också värt att påminna om att du först ska se till att bilen är i bra skick. Bärarmarna ska kunna röra sig fritt och lätt, kullagren ska rulla lätt osv. För att du ska kunna känna nån skillnad på olika inställningar så måste bilen i grunden fungera som den ska och vara i bra skick.
En annan grundförutsättning är att du använder lämpliga däck i gott skick. Däck är alltid den viktigaste inställningen för en bil.
Här följer så en snabb genomgång av grundläggande inställningsmöjligheter.
Markfrigång
Markfrigång innebär avståndet mellan banan (underlaget) och botten av chassit. Markfrigången justeras genom att spänna stötdämparnas fjädrar med antingen distansbrickor elller via övre fjäderhållare som på de flesta bilar idag är justerbara.
Du mäter markfrigången med speciella markfrigångsmått. Olika typer finns för olika biltyper. Mät alltid markfrigången på samma ställe på bilen, fram och bak.
Som tumregel kan man säga att ju slätare bana desto lägre markfrigång, och ju ojämnare bana desto högre markfrigång. En annan tumregel är ju mer grepp, desto lägre markfrigång. Markfrigången fram och bak ställs nästan alltid väldigt nära varandra, med endast små skillnader mellan dom.
Droop / Utfjädring
Droop betyder hur mycket utfjädring det finns, dvs hur högt du kan lyfta bilen innan hjulen lyfter från marken. På on-road bilar ställer man ofta in utfjädringen med skruvar i undre bärarmarna, medan justeringen görs med brickor i stötdämparna på andra bilar. Olika infästningspositioner för stötdämparna på bärarmarna och/eller dämpartornen kan även påverka utfjädringen.
För att mäta droop så används en droop mätare, med många olika alternativ på marknaden.
Då du justerar droop är det ytterst viktigt att se till att du har samma droop på vänster och höger sida. Mer droop gör att en bil klarar av ojämnheter bättre, medan mindre droop ger en mer responsiv bil som byter riktning snabbare.
Camber
Cambervinkeln är den vertikala vinkeln hos hjulen på bilen, jämfört med bilens vertikala vinkel. Negativ camber betyder att övre delen av hjulet lutar inåt mot bilen. Camber är vanligtvis ekelt att justera då de flesta bilar har justerbara länkar som övre bärarmar.
För att mäta camber-vinkeln så används en camber mätare, och för att justera den på en bil med turnbuckles så används ett turnbuckle verktyg.
Mer camber ger mer sidogrepp - upp till en viss punkt. Vanligtvis används ca 1-3 grader negativ camber.
Toe-in och toe-out
Toe-in betyder att hjulen pekar inåt (sett ovanifrån), medan toe-out betyder att hjulen pekar utåt. Att justera toe-vinkeln är ett effektivt sätt att finjustera en bil på. Du kan kontrollera toe-vinkeln med specialverktyg eller avancerade setupsystem, men du kan även använda en linjal samt skjutmått.
Framvagnens toe-vinkel justeras vanligtvis genom styrstagen som ofta är justerbara turnbuckles. Toe-in på framhjulen ger bra riktningsstabilitet men tar bort en del initial styrning, medan toe-out på framvagnen ger bättre respons samt mera initial styrning.
På vakhjulen används aldrig toe-out. Den vanliga inställningen är mellan 1-4 grader toe-in (per hjul). Toe-in på bakvagnen justeras oftast med olika bärarnsfästen eller inserts. Mer toe-in bak ger bättre grepp på bakvagnen, speciellt ut ur kurvan.
Stötdämpare
Stötdämparna är otroligt viktiga för hur bra en bil fungerar, och ännu viktigare på en off-road bil än en on-road bil. Dämpningen på en RC-bil justeras med att byta stötdämparolja och/eller att byta kolvar i stötdämparna.
För hårdare dämpning används styvare stötdämparolja eller en annan kolv (med mindre eller färre hål) i stötdämparen. Tjockare dämparolja gör att fjädringen är trögare, medan en mjukare olja får motsatt effekt.
Stötdämparolja är graderad och finns i många olika viskositeter. Ju högre nummer, desto tjockare olja. Eftersom det finns skillnader mellan olika märken, så är det bäst att hålla sig till oljor från en och samma tillverkare.
Tjockare oljor används ofta på släta banor med bra grepp, medan mjukare oljor använda om banan är ojämn eller med lågt grepp. På off-road bilar har dämpningen också stor effekt på hur bilen landar efter hopp.
Stötdämparolja påverkas också av temperatur, vilket betyder att väldigt varmt väder kräver tjockare oljor än om det är väldigt kallt.
Fjädrar
Fjädrarna har en stor inverkan på hur bilen fungerar, och de är också lätta att byta.
Generellt tar en styvare fjäder bort grepp, medan greppet ökar med en mjukare fjäder. När det kommer till fjädrar är det dock att ge generella råd. Det är mer frågan om att hitta rätt kombination av fram och bakfjädrar för olika banor och förhållanden.
Eftersom dom dessutom är lätta att byta så är det en bra idé att ha några serier med olika fjädrar att prova sig fram med.
Då du justerar markfrigången genom att spänna fjädrarna så påverkar du inte deras styvhet.
Detta var som sagt bara en grundläggande introduktion i de mest grundläggande inställningsmöjligheterna. Om du vill fördjupa dig i ämnet så finns det mycket du kan läsa, t.ex. Hudys Set-Up böcker.
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.