Based on reviews.
Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Grundläggande inställningar


De flesta moderna radiostyrda bilar ger nånslags möjlighet till justering av chassit. Medan inställningsmöjligheterna kan vara något begränsade på en körklar RTR bil, så kan dessa snabbt ökas med genom att uuppgradera bilen med olika optionsdelar. Idén med den här artikeln är att beskriva de mest grundläggande inställningsmöjligheterna.

Innan du börjar att ändra en bils inställningar är det alltid en bra idé att skriva ner nuvarande inställningar, så att du kan gå tillbaka till dom om ändringarna inte ger dig önskat resultat. Här är det också värt att påminna om att du först ska se till att bilen är i bra skick. Bärarmarna ska kunna röra sig fritt och lätt, kullagren ska rulla lätt osv. För att du ska kunna känna nån skillnad på olika inställningar så måste bilen i grunden fungera som den ska och vara i bra skick.

En annan grundförutsättning är att du använder lämpliga däck i gott skick. Däck är alltid den viktigaste inställningen för en bil.

Här följer så en snabb genomgång av grundläggande inställningsmöjligheter.


Markfrigång

Markfrigång innebär avståndet mellan banan (underlaget) och botten av chassit. Markfrigången justeras genom att spänna stötdämparnas fjädrar med antingen distansbrickor elller via övre fjäderhållare som på de flesta bilar idag är justerbara.

Du mäter markfrigången med speciella markfrigångsmått. Olika typer finns för olika biltyper. Mät alltid markfrigången på samma ställe på bilen, fram och bak.

Som tumregel kan man säga att ju slätare bana desto lägre markfrigång, och ju ojämnare bana desto högre markfrigång. En annan tumregel är ju mer grepp, desto lägre markfrigång. Markfrigången fram och bak ställs nästan alltid väldigt nära varandra, med endast små skillnader mellan dom.


Droop / Utfjädring

Droop betyder hur mycket utfjädring det finns, dvs hur högt du kan lyfta bilen innan hjulen lyfter från marken. På on-road bilar ställer man ofta in utfjädringen med skruvar i undre bärarmarna, medan justeringen görs med brickor i stötdämparna på andra bilar. Olika infästningspositioner för stötdämparna på bärarmarna och/eller dämpartornen kan även påverka utfjädringen.

För att mäta droop så används en droop mätare, med många olika alternativ på marknaden.

Då du justerar droop är det ytterst viktigt att se till att du har samma droop på vänster och höger sida. Mer droop gör att en bil klarar av ojämnheter bättre, medan mindre droop ger en mer responsiv bil som byter riktning snabbare.


Camber

Cambervinkeln är den vertikala vinkeln hos hjulen på bilen, jämfört med bilens vertikala vinkel. Negativ camber betyder att övre delen av hjulet lutar inåt mot bilen. Camber är vanligtvis ekelt att justera då de flesta bilar har justerbara länkar som övre bärarmar.

För att mäta camber-vinkeln så används en camber mätare, och för att justera den på en bil med turnbuckles så används ett turnbuckle verktyg.

Mer camber ger mer sidogrepp - upp till en viss punkt. Vanligtvis används ca 1-3 grader negativ camber.


Toe-in och toe-out

Toe-in betyder att hjulen pekar inåt (sett ovanifrån), medan toe-out betyder att hjulen pekar utåt. Att justera toe-vinkeln är ett effektivt sätt att finjustera en bil på. Du kan kontrollera toe-vinkeln med specialverktyg eller avancerade setupsystem, men du kan även använda en linjal samt skjutmått.

Framvagnens toe-vinkel justeras vanligtvis genom styrstagen som ofta är justerbara turnbuckles. Toe-in på framhjulen ger bra riktningsstabilitet men tar bort en del initial styrning, medan toe-out på framvagnen ger bättre respons samt mera initial styrning.

På vakhjulen används aldrig toe-out. Den vanliga inställningen är mellan 1-4 grader toe-in (per hjul). Toe-in på bakvagnen justeras oftast med olika bärarnsfästen eller inserts. Mer toe-in bak ger bättre grepp på bakvagnen, speciellt ut ur kurvan.

Stötdämpare

Stötdämparna är otroligt viktiga för hur bra en bil fungerar, och ännu viktigare på en off-road bil än en on-road bil. Dämpningen på en RC-bil justeras med att byta stötdämparolja och/eller att byta kolvar i stötdämparna.

För hårdare dämpning används styvare stötdämparolja eller en annan kolv (med mindre eller färre hål) i stötdämparen. Tjockare dämparolja gör att fjädringen är trögare, medan en mjukare olja får motsatt effekt.

Stötdämparolja är graderad och finns i många olika viskositeter. Ju högre nummer, desto tjockare olja. Eftersom det finns skillnader mellan olika märken, så är det bäst att hålla sig till oljor från en och samma tillverkare.

Tjockare oljor används ofta på släta banor med bra grepp, medan mjukare oljor använda om banan är ojämn eller med lågt grepp. På off-road bilar har dämpningen också stor effekt på hur bilen landar efter hopp.

Stötdämparolja påverkas också av temperatur, vilket betyder att väldigt varmt väder kräver tjockare oljor än om det är väldigt kallt.


Fjädrar

Fjädrarna har en stor inverkan på hur bilen fungerar, och de är också lätta att byta.

Generellt tar en styvare fjäder bort grepp, medan greppet ökar med en mjukare fjäder. När det kommer till fjädrar är det dock att ge generella råd. Det är mer frågan om att hitta rätt kombination av fram och bakfjädrar för olika banor och förhållanden.

Eftersom dom dessutom är lätta att byta så är det en bra idé att ha några serier med olika fjädrar att prova sig fram med.

Då du justerar markfrigången genom att spänna fjädrarna så påverkar du inte deras styvhet.


Detta var som sagt bara en grundläggande introduktion i de mest grundläggande inställningsmöjligheterna. Om du vill fördjupa dig i ämnet så finns det mycket du kan läsa, t.ex. Hudys Set-Up böcker.

Om oss

RC Information

RC Info

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Villkor

Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

Snabb kundbetjäning

Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

Betalningssätt och leveransinformation

Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

Valuta

Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

Mervärdesskatt (moms)

Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

Uppskattade leveranstider via GLS

En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

Grundtransporter från 6,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.

OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS!
Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

UPS Standard är ett långsammare och billigare alternativ från UPS för de flesta europeiska länder. Leveranstiden varierar från 2 till 7 arbetsdagar beroende på plats.

Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

Ångerrätt

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.

Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.

OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

Transportskador

I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

Defekta produkter och garanti

Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

Returadress

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland

Info@eurorc.com

Språk

Valuta

Mitt konto

Kundservice

Information

Önskelista

Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.