Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!
Efter att ha kört Tamiya Audi quattro Rallye A2 (TT-02) modellen en tid nu helt standard så har vi nu kommit till punkten då vi gärna vill uppgradera till ett borstlöst system med lite mer effekt.
I den här artikeln tittar vi närmare på processen att byta Tamiyas standard fartreglage och motor mot ett borstlöst system från Hobbywing, samt vad man bör tänka på vid en sån här uppdatering.
Så här ser bilen ut med standardelektroniken, detta är alltså vår startpunkt:
Första steg blir naturligtvis att välja elektronik, alltså fartreglage samt motor. Här måste du fråga dig vad du vill ha, hur mycket det får kosta, hur mycket klarar bilen av osv osv.
Det populära Tamiya TT-02 chassit är inte gjort för hög effekt, men även i standardform klarar den av lite mer effekt. Men samtidigt som du byter elektroniken är det definitivt ett bra läge att även uppdatera drivlinan med några ändringar, för att ge en bättre tillförlitlighet. Här exempel på de mest grundläggande:
- Fastrax Tamiya TT02 Aluminium Main Driveshaft
- Fastrax Tamiya TT02 Aluminium Front / Rear Prop Shafts (2)
- Tamiya TT-02 Ball Bearing Set
- Tamiya TT02 Aluminum Motor Mount
Du behöver även tänka på utväxlingar, eftersom olika effektnivåer kräver olika utväxlingar
Den här gången valde vi ett Hobbywing XR10 Justock Black 60A reglage samt en Xerun Justock 3650SD G2.1 13.5T motor.
Detta ger en TT-02 som redan är ganska snabb, t.o.m med ett standard 7.2V NiMh batteri. Motorn finns även med ännu mer effekt som 10.5T, eller med mindre effekt som 17.5T. Hobbywing electroniken fungerar tillförlitligt, ger bra gaskänsla, och är riktigt lätta att ta i bruk, vilket var orsakerna till att vi valde detta system.
Då du har det nya reglaget och motorn är det dags att ta loss de gamla reglaget och motorn ur bilen.
Vi valde även att ta bort TT-02 modellens speciella mottagarlåda för att installera reglaget direkt på chassit.
Då är det dags att installera den nya elektroniken, och vi börjar med motorn.
Då du byter ut motorn till en med annan effektnivå, måste du alltid överväga vad som är rätt utväxling.
I Tamiyas manual hittar du denna hjälpfulla utväxlingstabell. Om du är osäker på vad du behöver för utväxling kan du alltid fråga oss, you can always ask us, men till en populär bil som TT-02 hittar du massvis med information online.
Tumregeln är, mer effekt i motorn kräver kortare utväxling (mindre pinjong), lägre effekt - längre utväxling (större pinjong).
Vi behöll standardutväxlingen till att börja med, även om 13.5T motorn även hade klarat en längre utväxling. Vi kunde t.ex ha använt en 25T pinjong för ännu mer topphastighet. Tamiya gör det enkelt att byta utväxling, tack vare motorfästet med färdigborrade hål för olika pinjonger. Detta ger dig rätt drevspel utan egna justeringar.
Om du byter pinjong, kom ihåg att du behöver drev med rätt storlek på tänderna. För TT-02 behöver du Mod 0.6 pinjonger.
Hobbywing XR10 Justock är ett reglage med senorer, som passar Xerun Justock 3650SD motorn som också är en sensormotor. Kom ihåg att koppla sensorkabeln (som följer med motorn).
Att koppla kabeln i reglaget innan du placerar det i TT-02 chassit gör det enklare.
För att koppla motorkablarna behöver du löda fast A, B, och C kablarna från reglaget i A, B, C terminalerna på motorn. Du behöver också löda en passande batterikontakt enligt vilken typ av kontakt dina batterier använder. Det finns vissa reglage och motorer med färdiga kontakter, men i de allra flesta fall krävs lödning. Detta är dock ett väldigt enkelt jobb.
Du kan läsa mer om detta i denna artikel på engelska..
Hobbywing Justock reglaget är litet, så det finns bra om utrymmer för det i TT-02 chassit. Kom ihåg att ta god tid på dig och gör installationen i lugn och ro. Dubbelkolla allt och försök att installera allts så prydligt som möjligt.
Då du har installerat reglaget samt on/off brytaren med tvåsidig tejp, motorkablarna och batterikontakten är lödda, samt kopplat sensorkabeln i motorn, så är det dags att koppla mottagarkontakten i mottagaren. Styrservot är alltid kanal 1, medan reglaget är kanal 2. Kolla även att du svängt kontakterna rätt.
När installationen nu är klar är det slutligen dags att kalibrera reglaget.
Att kalibrera reglaget betyder att du matchar ihop sändaren och reglaget genom att ställa in lägena för neutral, fullgas, samt full broms.
Denna process är mycket enkel med Hobbywing reglaget, med tydliga instruktioner i bruksanvisningen.
Med det gjort är TT-02:an uppdaterad och redo att köras, nu med ett riktigt bra borstlöst system.
Under de första körningarna löns det att ha koll så att motorn inte blir riktigt varm. Om så är fallet kan det krävas en justering av utväxlingen.
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.