Based on reviews.

Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Hur man skär och monterar en kaross på en Touring bil


Att montera karossen korrekt på en touringbil är en viktig del av att bygga upp ett väl fungerande touringbilschassi. I den här artikeln tar vi en titt på hur man ska gå tillväga och delar med oss av några tips och tricks.

Som alltid kan du göra det mycket enklare för dig själv genom att använda några användbara verktyg.

Användbara verktyg:

  • Karossfräsning
  • Lexan sax
  • Hobbykniv
  • Markörer för kroppsposter
  • Märkningspenna
  • Höjdmätare
  • Skjutmått
  • Linjal

Hitta RC Body Tools här!

En kaross kan monteras före eller efter målning, och du kan använda den rutin som visas här i båda fallen. Om du målar dina karosserier själv är det lite lättare att montera karosseriet innan du målar, eftersom du har bättre sikt när karosseriet är klart.

Steg ett är att skära ut karossen längs den nedre trimlinjen.

För detta kan du använda en bra, vass hobbykniv eller en Lexan-sax. Vissa föredrar att använda en kniv, andra föredrar en sax.

Särskilt med dessa kroppar, som 0,5 mm superlättviktskroppen i det här exemplet, tycker jag att det är lättare att få raka linjer med en kniv. När man använder en kniv är det viktigt att ha en fast yta under (inuti) kroppen, som den setupbräda som används här.

Oavsett vilket är det viktigt att vara försiktig och fokuserad när man skär ut kroppen.

När du använder en kniv behöver du inte skära igenom polykarbonatmaterialet. Det räcker med att ungefär skära halvvägs genom det tunna materialet, och sedan kan du skala bort den nedre delen så här.

När karossen har skurits ut längs den nedre trimlinjen (fortfarande utan att skära ut hjulöppningarna) är det dags att rada upp karossen och markera var du ska göra hål för karossstolparna.

För detta tycker jag att magnetiska markeringar för karossstolpar gör det mycket lättare, eftersom magneterna håller karossen på plats medan du radar upp allting.

Det viktiga här är att centrera kroppen från vänster till höger och bestämma var du vill montera den på längden. Här kommer linjal och/eller skjutmått att vara till hjälp.

Hur långt framåt du monterar karossen på en touringbil kan också vara ett effektivt inställningsalternativ. Om det är en bekant bil och karossmodell och du vill ha lite mer styrning än vad du har kan du alltid montera karossen lite längre fram (2-10 mm). Om karosstilen däremot är ny för dig är det alltid bäst att montera den nära "neutral".

Vissa nya touringbilar tillåter också framåt/bakåt-justeringar med karossstolparna, vilket är ganska användbart. Om detta är fallet på din bil, kom ihåg att ta hänsyn till detta när du monterar en kaross.

När du är nöjd med karossens position använder du en markeringspenna för att markera var du ska göra hålen för karossstolparna.

Många av de moderna karosserierna har numera också hjälplinjer på karosseriet för att hjälpa till att rikta karosseriet till höger och vänster.

Nästa steg är att göra hålen för karossstolparna.

En karossfräs är det verktyg som du absolut behöver för detta, eftersom det gör att du kan vara exakt när du gör hålen. Det är också viktigt att ha en brotsch med vass spets och inte sliten. För vissa brotschar kan du få reservskärhuvuden, annars ska du komma ihåg att förnya din brotsch när den blir utsliten eller skadad.

Med en tunn kropp är det viktigt att vara försiktig när du gör hålen. Försök också att göra hålen i rätt storlek för karossstolparna på din bil - tillräckligt stora så att karossen glider fritt, men inte för stora eftersom du inte vill att karossen ska röra sig på bilen.

När hålen är gjorda är det dags att ställa in karossens höjd. Detta kan göras helt enkelt med karossclips, men om du vill vara mer exakt kan du använda karosshöjdsjusterare eller karosserikuddar i gummi.

Några användbara exempel:

  • Xray Alu Adjustable Body Post Stop (2)
  • Muchmore Perfect Body Height Adjuster
  • Muchmore Premium Body Cushion O-Ring Set (20pcs)- Black

Din bil ska alltid ha en normal körhöjd när du monterar och justerar en kaross.

Ställ in karossens höjd så att markfrigången under karossens framläpp är 8-9 mm. Detta är vanligtvis en bra inställning för de flesta förhållanden, men du kan naturligtvis behöva justera den om banan har superhögt grepp eller är ojämn.

Friheten under sidorna av karossen behöver vanligtvis vara lite mer, cirka 9-10 mm.

I det här skedet, när karossen sitter på karossstolparna och har rätt höjd, kan du markera hjulens axelcentrum med en märkpenna.

För att klippa ut hjulöppningarna kan du antingen använda en cirkelsax eller en böjd Lexan-sax.

Om du använder en sax kan du markera däckens position med en märkpenna och ett reservdäck. Använd de markeringar du gjorde för hjulaxeln tidigare som mittpunkt.

När du klipper ut hjulöppningarna ska du se till att du klipper ut en tillräckligt stor öppning så att däcket inte kommer att röra kroppen oavsett bilens och styrningens position.

Kontrollera särskilt området bakom fram- och bakhjulen, eftersom dessa har en tendens att fastna i däcket om öppningen är för liten.

Se till att avrunda hörnen mellan hjuluttaget och karossens nedre kant.

När du trycker ner bilen så att chassit sitter på marken ska det finnas några mm markfrigång framtill och på sidorna av karossen.

Slutligen är det dags att skära ut och montera den bakre vingen.

Återigen kan du använda en kniv eller sax, men med en böjd vinge som denna tycker jag att sax är lättare.

Kom ihåg vingens ändplattor, som du vanligtvis hittar inuti framhjulens utskärningar. Naturligtvis är det inte ett måste att använda dessa, men de kommer att ha en effekt på bilens stabilitet. Dessa monteras på vingen med dubbelhäftande tejp.

Om din kaross är en supertunn lättviktskaross kan det vara en bra idé att skaffa en tjockare och stabilare bakre vinge. Detta är särskilt viktigt om du kör modifierat och utomhus, eftersom en tunn vinge kanske inte kan motstå trycket i hög hastighet.


När du monterar bakre vingen är det bra att använda några stora vingeunderlägg, eftersom detta skyddar vingen och karossen vid en eventuell krasch. Dessa ingår nu i vissa karosserier, men finns även tillgängliga separat.

Kom ihåg att placeringen av vingen mer framåt eller bakåt också kommer att påverka hur karossen fungerar på banan. Det är alltid bäst att börja med standardinställningen, som markeras av tillverkaren, men om du upptäcker att du behöver mer/mindre bakre grepp kan du experimentera med vingens placering.



Förhoppningsvis har du hittat några användbara knep i den här artikeln, och ha kul med att tävla med din touringbil.

Om oss

RC Information

RC Info

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Språk

Valuta

Mitt konto

Kundservice

Information

Önskelista

Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.