Att montera karossen korrekt på en touringbil är en viktig del av att bygga upp ett väl fungerande touringbilschassi. I den här artikeln tar vi en titt på hur man ska gå tillväga och delar med oss av några tips och tricks.
Som alltid kan du göra det mycket enklare för dig själv genom att använda några användbara verktyg.
Användbara verktyg:
En kaross kan monteras före eller efter målning, och du kan använda den rutin som visas här i båda fallen. Om du målar dina karosserier själv är det lite lättare att montera karosseriet innan du målar, eftersom du har bättre sikt när karosseriet är klart.
Steg ett är att skära ut karossen längs den nedre trimlinjen.
För detta kan du använda en bra, vass hobbykniv eller en Lexan-sax. Vissa föredrar att använda en kniv, andra föredrar en sax.
Särskilt med dessa kroppar, som 0,5 mm superlättviktskroppen i det här exemplet, tycker jag att det är lättare att få raka linjer med en kniv. När man använder en kniv är det viktigt att ha en fast yta under (inuti) kroppen, som den setupbräda som används här.
Oavsett vilket är det viktigt att vara försiktig och fokuserad när man skär ut kroppen.
När du använder en kniv behöver du inte skära igenom polykarbonatmaterialet. Det räcker med att ungefär skära halvvägs genom det tunna materialet, och sedan kan du skala bort den nedre delen så här.
När karossen har skurits ut längs den nedre trimlinjen (fortfarande utan att skära ut hjulöppningarna) är det dags att rada upp karossen och markera var du ska göra hål för karossstolparna.
För detta tycker jag att magnetiska markeringar för karossstolpar gör det mycket lättare, eftersom magneterna håller karossen på plats medan du radar upp allting.
Det viktiga här är att centrera kroppen från vänster till höger och bestämma var du vill montera den på längden. Här kommer linjal och/eller skjutmått att vara till hjälp.
Hur långt framåt du monterar karossen på en touringbil kan också vara ett effektivt inställningsalternativ. Om det är en bekant bil och karossmodell och du vill ha lite mer styrning än vad du har kan du alltid montera karossen lite längre fram (2-10 mm). Om karosstilen däremot är ny för dig är det alltid bäst att montera den nära "neutral".
Vissa nya touringbilar tillåter också framåt/bakåt-justeringar med karossstolparna, vilket är ganska användbart. Om detta är fallet på din bil, kom ihåg att ta hänsyn till detta när du monterar en kaross.
När du är nöjd med karossens position använder du en markeringspenna för att markera var du ska göra hålen för karossstolparna.
Många av de moderna karosserierna har numera också hjälplinjer på karosseriet för att hjälpa till att rikta karosseriet till höger och vänster.
Nästa steg är att göra hålen för karossstolparna.
En karossfräs är det verktyg som du absolut behöver för detta, eftersom det gör att du kan vara exakt när du gör hålen. Det är också viktigt att ha en brotsch med vass spets och inte sliten. För vissa brotschar kan du få reservskärhuvuden, annars ska du komma ihåg att förnya din brotsch när den blir utsliten eller skadad.
Med en tunn kropp är det viktigt att vara försiktig när du gör hålen. Försök också att göra hålen i rätt storlek för karossstolparna på din bil - tillräckligt stora så att karossen glider fritt, men inte för stora eftersom du inte vill att karossen ska röra sig på bilen.
När hålen är gjorda är det dags att ställa in karossens höjd. Detta kan göras helt enkelt med karossclips, men om du vill vara mer exakt kan du använda karosshöjdsjusterare eller karosserikuddar i gummi.
Några användbara exempel:
Din bil ska alltid ha en normal körhöjd när du monterar och justerar en kaross.
Ställ in karossens höjd så att markfrigången under karossens framläpp är 8-9 mm. Detta är vanligtvis en bra inställning för de flesta förhållanden, men du kan naturligtvis behöva justera den om banan har superhögt grepp eller är ojämn.
Friheten under sidorna av karossen behöver vanligtvis vara lite mer, cirka 9-10 mm.
I det här skedet, när karossen sitter på karossstolparna och har rätt höjd, kan du markera hjulens axelcentrum med en märkpenna.
För att klippa ut hjulöppningarna kan du antingen använda en cirkelsax eller en böjd Lexan-sax.
Om du använder en sax kan du markera däckens position med en märkpenna och ett reservdäck. Använd de markeringar du gjorde för hjulaxeln tidigare som mittpunkt.
När du klipper ut hjulöppningarna ska du se till att du klipper ut en tillräckligt stor öppning så att däcket inte kommer att röra kroppen oavsett bilens och styrningens position.
Kontrollera särskilt området bakom fram- och bakhjulen, eftersom dessa har en tendens att fastna i däcket om öppningen är för liten.
Se till att avrunda hörnen mellan hjuluttaget och karossens nedre kant.
När du trycker ner bilen så att chassit sitter på marken ska det finnas några mm markfrigång framtill och på sidorna av karossen.
Slutligen är det dags att skära ut och montera den bakre vingen.
Återigen kan du använda en kniv eller sax, men med en böjd vinge som denna tycker jag att sax är lättare.
Kom ihåg vingens ändplattor, som du vanligtvis hittar inuti framhjulens utskärningar. Naturligtvis är det inte ett måste att använda dessa, men de kommer att ha en effekt på bilens stabilitet. Dessa monteras på vingen med dubbelhäftande tejp.
Om din kaross är en supertunn lättviktskaross kan det vara en bra idé att skaffa en tjockare och stabilare bakre vinge. Detta är särskilt viktigt om du kör modifierat och utomhus, eftersom en tunn vinge kanske inte kan motstå trycket i hög hastighet.
När du monterar bakre vingen är det bra att använda några stora vingeunderlägg, eftersom detta skyddar vingen och karossen vid en eventuell krasch. Dessa ingår nu i vissa karosserier, men finns även tillgängliga separat.
Kom ihåg att placeringen av vingen mer framåt eller bakåt också kommer att påverka hur karossen fungerar på banan. Det är alltid bäst att börja med standardinställningen, som markeras av tillverkaren, men om du upptäcker att du behöver mer/mindre bakre grepp kan du experimentera med vingens placering.
Förhoppningsvis har du hittat några användbara knep i den här artikeln, och ha kul med att tävla med din touringbil.
Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.
Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.
Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.
Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.
Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.
Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.
En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.
Grundtransporter från 6,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.
OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS! Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider
• DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.
UPS Standard är ett långsammare och billigare alternativ från UPS för de flesta europeiska länder. Leveranstiden varierar från 2 till 7 arbetsdagar beroende på plats.
Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.
Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.
Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.
När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.
I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.
Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.
Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.
Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.
Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.
Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.
Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.
EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland
Info@eurorc.com
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.