Based on reviews.

Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Uppställning och körning av Tamiya Audi Quattro TT-02

Tamiya Audi quattro Rallye A2 (TT-02) - redo för action!

I vår första artikel om Tamiya Audi quattro Rallye A2 (TT-02) koncentrerade vi oss på själva ihopsättandet av byggsatsen.

Nu tar vi nästa steg och går igenom förberedelserna innan du kör, samt kör lite Safari rally med bilen!


Då du ska ställa in elektroniken och kalibrera fartreglaget, börja alltid med ett fulladdat batteri.

Då batteriet är laddat och i bilen är det dags för att kalibrera TBLE-02S reglaget som följer med bilen.

Innan du börjar ställa in fartreglaget ska du kolla att gasinställningarna på sändaren är nollade, dvs att gastrim är på 0, och EPA (end point adjustment = ändlägen) är på 100%.

I exemplet ovan visas detta på en avancerad sändare där du gör inställningarna via displayen. På enklare sändare görs dessa inställningar ofta med fysiska knappar eller ett menysystem.

Nästa steg är att ställa gaskanalen (CH2) till "Reverse", något som TBLE-02S reglaget kräver. Denna inställning görs igen ofta med en knapp på enklare sändare. Läs manualen för sändaren för att se hur det funkar på din radio.

Allt detta finns förstås beskrivet i TBLE-02S manualen. Det är alltid en bra idé att läsa igenom manualen ett par gånger innan du påbörjar själva inställandet.

I manualen nämns också att man ska koppla loss motorkablarna innan man börjar

Alla inställningar görs med "set" knappen. Om du tycker det är svårt att trycka ner den med ett finger så kan du använda ett spetsigt (men inte vasst) verktyg. Själv använde jag en 2mm insex mejsel.

I instruktionerna ovan ser du avsnittet som handlar om att kalibrera reglaget till sändaren ESC. Följ instruktionerna, och om det blir fel kan du bara stänga av strömmen och börja på nytt.

Då kalibreringen är slutförd kan du koppla ihop motorkablarna igen, och vid behov använda buntband (som kom med bilen) för att få ordning på kablarna.

Din bil borde nu vara helt körklar, men gör en snabbkoll innan du börjar köra för att se att allt är i sin ordning.

Då du börjar köra, börja med att köra sakta för att se att allt fungerar, och om bilen inte går rakt fram så ställer du in detta med styrtrim på sändaren.

Nu är det äntligen dags att köra!

Även med den högre markfrigången som används på Audi quattro Rallye modellen av Tamiyas TT-02, så passar bilen bäst på rätt jämna underlag som asfalt, betong, och hårdpackad lera/grus/sand.

Vi hittade en övergiven strand med hårdpackad sand som blev perfekt att köra på, och tack vare det realistiska utseendet så kunde man nästan ha trott att det var den riktiga Audi quattro Rallye A2 från 1983 års Safari Rally som vi såg, och inte en 1:10 modell från Tamiya!

Då du har kört färdigt, kom igåg att stänga av reglaget och sändaren, samt att ta ut batteriet ur bilen.

Efter att du har kört, speciellt i smutsiga förhållanden, är det viktigt att rengöra bilen orderntligt

Om oss

RC Information

RC Info

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Språk

Valuta

Mitt konto

Kundservice

Information

Önskelista

Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.