Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera

Nybörjarguide - RTR bilar

Ibruktagande av en RTR RC-bil

Ett körfärdigt (RTR) bilpaket är för många den första kontakten med radiostyrda bilar. Ett RTR-paket är ett bra val så till vida att paketet och komponenterna är färdigt utvalda av tillverkaren och på så sätt vet man att de fungerar bra tillsammans. Eftersom bilen är helt färdigbyggd med all installation av elektronik osv gjord, så är det också relativt lätt och snabbt att komma igång.

Trots detta är det viktigt att komma ihåg att en färdigbyggd bil inte betyder att den inte behöver samma underhåll och översyn som vilken annan RC-bil som helst. I den här artikeln går vi genom grundläggande saker som är bra att känna till och ta hänsyn till, oavsett märke och modell på RC-bilen.

Ibruktagande av bilen

Börja alltid med att noggrant läsa genom bilens bruksanvisning/manual!

Beroende på märke och modell kan det finnas åtgärder som måste göras innan du börjar köra. T.ex att kalibrera gas eller finjustera styrning är sånt som inte nödvändigtvis alltid är gjort på fabriken. Om det är så så är detta nämnt i manualen, och därför är det viktigt att alltid läsa och förstå den först.

Igen, beroende på märke och modell så kanske batteri och laddare ingår i paketet, eller så måste man köpa dom separat. Med batterier gäller det att vara extra noggrann med hur man använder, laddar, samt förvarar dom. Generellt finns det två olika typer batteri som används; Litiumpolymer (Lipo) och Nickelmetallhydrid (NiMh). Användningen och hanteringen av dessa är väldigt olika, och speciellt noggrann gäller det att vara vid användingen av Litiumpolymer batterierLipo batterier märks också på ett helt annat sätt.


Grundläggande information om RC-bilar.
  • Sändaren sätts alltid på först och stängs av sist
  • Stör aldrig andra människor eller djur med hur du använder din RC bil
  • Ladda alltid batterier då du kan övervaka laddningen, och aldrig över natten
  • Kom ihåg att granska (och vid behov reparera) bilen mellan varje körning
  • Kör inte på ett sånt ställe där du inte ser bilen hela tiden
  • Moderna bilar är snabba, så försäkra dej alltid om att inga människor är i närheten
  • Gatsten, trafikmärken, stenar, trappor osv är starkare än en RC-bil
  • Batteriet ska alltid vara urkopplat och inte i bilen under förvaring. Ett lipobatteri förvaras i en lipo-safe påse med förvaringsspänning, medan ett Nimh batteri alltid ska förvaras med den spänning som tillverkaren rekommenderar

Förberedelser inför första körningen, samt rutiner efteråt

Då du har läst manualen och medan du laddar batteriet är det ett bra tillfälle att göra en genomgång av bilen för att se att allt är i sin ordning. Kolla att allting sitter fast och att inga skruvar/muttrar är lösa. Kolla också att bilen rullar lätt. Då batteriet är fulladdat är det dags för att köra!

  • Börja med att slå på strömmen till sändaren
  • Med batteriet i bilen kan du nu slå på strömmen i bilen. Obs! Ställ bilen på nånting så att hjulen är i luften
  • Sätt på karossen på bilen och sätt fast den med karossclipsen
  • Nu kan du försiktigt börja köra. Kolla att styrningen fungerar och att bilen går rakt fram. (du hittar instruktioner för hur du ställer in detta i bilens manual)
  • De 2-3 första gångerna du kör skall ses som inkörning/testkörning. Det lönar sig att ta det försiktigt i början och vara försiktig med gasen, och mellan och efter körningarna kontrollera att inga skruvar har lossnat osv. Detta hör till grundrutinerna när man kör RC-bil. Bilen och komponenterna "lever", och speciellt i inkörningsfasen så sätter sig delar och hittar sin plats, vilket betyder att skruvar och muttrar kan behöva dras åt osv. Det samma gäller även bilar byggda av en byggsats.
  • Då batteriet är tomt så stänger du av bilen först, sen sändaren
  • Efter att du kört klart så kopplar du loss batterikontakten och tar batteriet ur bilen
  • Till sist så rengör du bilen och smöjer vid behov
Service och underhåll av bilen

Ett ordentligt underhåll av en RC-bil är viktigt, både för funktion samt livslängd. Till grundunderhållet hör att regelbundet kolla att inga skruvar lossat samt att inga dela är söndriga eller på väg att gå sönder. Det är även viktigt att komma ihåg att rengöringen av din bil samt att serva och underhålla den hör till användarens ansvar, och inte till bilens garanti.Anvaret för bilens skick ligger alltid på användaren. Rätt inställning till RC-bilhobbyn är att själva körandet är 50%. Resternade 50% handlar om underhåll och service. Ju mindre du sköter underhållet, desto större blir behovet av service. Med rätt attityd och genom att ta hand om bilen med några grundläggande verktyg håller du bilen i 100%- skick och får ut absolut mest av RC-bilhobbyn.

Med RC bilar råkar du ut för ett och annat, och detta gäller även erfarna förare. I de flesta fall betyder dessa att det uppstår ett behov av reparation. Oavsett hur en del gått sönder så behöver den bytas för att bilen ska fungera igen. Att byta delar på en RC-bil kräver inga stora förkunskaper, utan är nåt som de flesta klarar av att göra genom att logiskt ta sig an uppgiften. Med varje bil levereras en manual samt listor på reservdelar eller sprängskisser med reservdelskoder. Med dessa koder är det lätt att beställa rätt reservdel.

Att reparera en bil går enkelt genom att följa detta:

  • Kartlägga skadorna
  • Ta loss dom söndriga delarna
  • Kolla reservdelsnummer i sprängskiss (som finns i manual eller på tillverkarens hemsida)
  • Sök efter rätt del genom att kopiera in rätt kod i sökfältet på en webbutik
  • Då du fått hem delarna monterar du dom i motsatt ordning jämförst med hur du tog loss dom
  • Kontrollera att bilen fungerar
  • Forstätt köra


Minneslista inför varje kördag
  • Kolla att hjulen sitter fast
  • Kolla spelet mellan huvuddrev och motorns pinjong (borde vara 0.1-0.2mm, alltså ungefär som ett tunt papper)
  • Kolla skickaet på stötdämpare (läckage, funktion, fastsättning)
  • Kolla att elkablarna är i skick. Skydd och kontakter i skick
  • Kom även ihåg att kontinuerligt kontrollera att det finns ström i batterierna i sändaren.


Förberedelserna inför en kördag bilr snabbt till en  rutin och alla skapar med tiden sina egna rutiner. Som nybörjare är förstås allt nytt och det är alltid bra att fråga från nån mer erfaren om man är osäker. Bra förberedelser betalar sig oftast och du undviker många problem.

Om du stöter på problem, kan du alltid kontakta oss på e-post eller vår kundtjänt chat.

Lycka till med din nya hobby!

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Villkor

Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar finsk mervärdesskatt (moms) på 24%. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.

Snabb kundbetjäning

Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.

Betalningssätt och leveransinformation

Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.

Du betalar för dina varor med Paypal, kreditkort, BitCoin, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.

Valuta

Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.

Mervärdesskatt (moms)

Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.

Uppskattade leveranstider via GLS

En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.

OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS!
Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider

Uppskattade leveranstider via DHL och UPS

DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.

Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.

Ångerrätt

Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.

Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.

När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.

Transportskador

I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com  så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.

Defekta produkter

Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.

Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.

Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.

Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.

Vad händer om EuroRC hjort ett misstag med försendelsen?

Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.

Returadress

Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.

EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland

Info@eurorc.com