Based on reviews.

Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Hur byter man diffolja

Hur byter man diffolja

Det är viktigt att veta hur man byter diffolja när det är dags för att serva bilen eller ändra inställningarna genom en annan hårdhet på diffoljan. Det är lätt att byta diffolja då du redan är på gång med service av bilen.

Verktyg som behövs:

  • Ordentliga skruvmejslar
  • Tänger
  • Pappershanddukar för att skydda
  • Diffolja

Börja med att täcka bordet eller ytan du jobbar över med pappershanddukar, eftersom du kommer att tömma diffen på den gamla oljan.

Fortsätt med att ta ut differentialen ur bilen. Använd pappershanddukar för att rengöra diffen.

Fortsätt med att ta loss locket och rengör delarna för att få bort den gamla oljan.

Fortsätt med att ta bort de små kugghjulen inne i diffen för att komma åt att rengöra bättre. Inspektera samtidigt dreven för att försäkra dig om att dom inte är skadade. Om diffen har läckt olja så kan det vara en bra idé att byta ut o-ringarna.

Tips! Använd en en smal tång för att få ett bra grepp om dreven, men var försiktig så att du inte skadar nånting. Det lättaste sättet att ta ut pinnarna är med en tång.

Efter att noggrannt ha rengjort delarna, kolla skicket på tätningen. Fyll på ny olja i två steg.

  • Börja med att sätta tillbaka pinnen och drevet i botten av diffen. Fyll på med olja så den täcker drevet.
  • Fortsätt med att lägga dom små dreven på axlarna, och placera dom i diffen. Om diffen har fyra drev, elltså två axlar med två drev var, se då till att dom platta delarna i mitten av axlarna ligger mot varandra.
  • Slutligen fyll på mer olja tills axlarna är täckta med olja.

OBS! Då du fyller på olja, se till att inte överfylla diffen, så att locket ockås har plats. Om du överfyller diffen är resultatet troligen en läckande diff. Om du använder för lite olja kommer det däremot att blandas luft med oljan, vilket i slutändan betyder att diffen inte funkar som den ska, speciellt då du kör längre.

OBS! Lägg diffen åt sidan en stund då du fyllt på oljan, innan du skruvar på locket. På detta sätt hinner luften som finns inne i diffen komma ut. Ju tjockare olja, desto längre tar det för luften att försvinna.

Om din bil har en planetdiff (t.ex. Traxxas 2wd, Losi 22-4 osv.) så har varje drev en egen axel inne i diffen. Med dessa diffar lägger du alla drev i diffen först, sen fyller du på olja, men se till att lämna utrymme för locket.

Slutligen, skruva på locket. Se till att tätningen är korrekt placerad så att skruvhålen i locket och tätningen är på rätt är i linje med varann. Skruva försiktigt in skruvarana, men dra inte åt dom ännu. Slutligen drar du åt dom alla försiktigt, helst i ett kryssmönster.

Efter att du dragit åt skruvarna, kolla att allt funkar som det ska och att diffen känns mjuk. Kolla att den inte läcker olja. Till sist lägger du tillbaka diffen i bilen på samma sätt som du tog ut den ur bilen.

Om oss

RC Information

RC Info

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Språk

Valuta

Mitt konto

Kundservice

Information

Önskelista

Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.