Många nybörjare inom denna hobby tycker att det är svårt att välja rätt stötdämparolja för sin bil. Bruksanvisningen saknar ibland närmare info om oljan som medföljer, samt närmare info om hur valet av olja påverkar bilens egenskaper. Det finns många saker att ta i beaktande då du väljer stötdämparolja, och i den här artikeln går vi genom grundläggande rekommendationer. Idén är helt enkelt att ge en slags basinfo, för att veta vart man kan börja.
Då man väljder stötdämparolja finns det många saker att ta hänsyn till, bl.a. bilens vikt, storleken på stötdämparna, fjädrarnas hårdhet, hur många hål det är i stötdämparkolven osv. I den här artikeln utgår vi från hur bilarna vanligtvis är inställda som nya, direkt ur paketet.
Oljorna graderas i antingen CST eller WT. Ju högre värde, desto hårdare/styvare/tjockare olja. CST och WT värdena är inte direkt jämförbara, så det löns att hålla sig till en typ, och oljor från samma märke. På detta sätt är det mycket enklare att hålla koll på oljorna.
Nedan hittar du våra rekommendationer för olika kategorier. Bakre dämpningen är vanligtvis mjukare (lägre cst).
1:10 Touring 4WD
Touringbilar skiljer sig från andra i att de oftast använder samma olja fram och bak. Oavsett är grundprincipen i hur du väljer olja den samma som med andra bilar. Mjukare oljor genererar mer grepp, men kan samtidigt få andra konsekvenser som gör bilen svårare att köra. De vanligaste valen för dehär bilarna är ca 350-500 cst. Touringbilar har mycket kortare fjädringsväg, så själva dämpningen ska ska på en mycket kortare sträcka än i t.ex. off-road bilar. Touringbilar är mycket känsliga för inställningar, så det är betydligt viktigare att verkligen vara noggran och se till att alla dämpare blir lika då du servar dem eller byter olja.
1:10 Buggy/Short Course 2WD
Fram: 300–350 cst
Välj tjockare olja för högt grepp, och tunnare oljor om du kör på en bana med lågt grepp. Tunnare olja förbättrar greppet på hala banor, medan styrningen blir slöare.
Bak: 250–350 cst
Välj en tunnare olja för mera bakgrepp. En mjukare olja förbättrar greppet på samma sätt som fram, men bilen blir ofta nervös med tunn olja bak. Det är bra att komma ihåg att dämpningen bör vara tillräcklig för att undvika att bakänden av bilen börja hoppa eller studsa. Om detta händer, välj en tjockare olja bak.
1:10 Buggy 4WD
Fram: 350–450 cst
Mjukare oljor för banor med lågt grepp. Om du vill ha mera precision, kan du pröva en tjockare olja. Du kan också överväga 500 cst på riktigt högt grepp som matta osv.
Bak: 300–400 cst
Vid hala förhållanden förbättrar du greppet med mjukare olja, men det finns risk för att bilen blir nervös. Om så är fallet, öka dämpningen med tjockare olja. Grundregeln är mjukare bak än fram.
1:10 Short Course 4WD (nyare modeller, t.ex. Tekno)
Fram: 350–450cst
Beroende på greppet – 350 cst vid lite grepp, 450 cst på banor med bra grepp.
Bak: 350–400cst
För att förbättra bakgreppet, välj en mjukare olja. Vid bra grepp, välj en tjockare olja.
Nyare short-course bilar har stötdämpare med större diameter på kolvar, och kan därför använda mjukare oljor. Se upp så att bilen fortfarande hanterar landningarna från hoppen bra, annars kan du behöva öka på dämpningen med t.ex en tjockare olja.
1:8 Buggy och Truggy
Fram: 400–600 cst
Beroende på banan och hoppens karaktär kan du använda mjukare olja fram för bättre framgrepp. Landningarna från hoppen kräver dock tillräcklig dämpning, så du kan vara tvungen att använda tjockare olja och offra lite av greppet.
Bak: 350–500 cst
Samma regler som fram gäller också här – mjuk dämpning förbättrar greppet, men risken är att dämningen inte klarar av att hantera landningarna från hoppen. Som tumregel är dämpningen bak oftast mjukare än fram.
Bilarna i 1:8 klassen är mycket tyngre än 1:10 bilar, och kräver därför tillräcklig dämpning. Mera tyngd i bilen ökar kraven. Med för hård dämpning fram blir bilen understyrd, och med för mjuk fram så dyker fronten av bilen t.ex. vid inbromsning. Mjukare dämpning bak ökar greppet, men se till att dämpningen är tillräcklig för landningarna från hoppen.
Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.
Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.
Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.
Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.
Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.
Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.
En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.
Grundtransporter från 6,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.
OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS! Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider
• DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.
UPS Standard är ett långsammare och billigare alternativ från UPS för de flesta europeiska länder. Leveranstiden varierar från 2 till 7 arbetsdagar beroende på plats.
Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.
Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.
Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 50 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.
När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 20 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.
I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.
Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.
Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.
Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.
Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.
Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.
Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.
EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland
Info@eurorc.com
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.