Based on reviews.

Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!

Vi använder cookies för en bättre användarupplevelse - Läs mera
Leveranser till över 180 länder
Online sedan 2010
100% kundtillfredsställelse

Info: Grundinställning stötdämpare

Många nybörjare inom denna hobby tycker att det är svårt att välja rätt stötdämparolja för sin bil. Bruksanvisningen saknar ibland närmare info om oljan som medföljer, samt närmare info om hur valet av olja påverkar bilens egenskaper. Det finns många saker att ta i beaktande då du väljer stötdämparolja, och i den här artikeln går vi genom grundläggande rekommendationer. Idén är helt enkelt att ge en slags basinfo, för att veta vart man kan börja.


Då man väljder stötdämparolja finns det många saker att ta hänsyn till, bl.a. bilens vikt, storleken på stötdämparna, fjädrarnas hårdhet, hur många hål det är i stötdämparkolven osv. I den här artikeln utgår vi från hur bilarna vanligtvis är inställda som nya, direkt ur paketet.

Oljorna graderas i antingen CST eller WT. Ju högre värde, desto hårdare/styvare/tjockare olja. CST och WT värdena är inte direkt jämförbara, så det löns att hålla sig till en typ, och oljor från samma märke. På detta sätt är det mycket enklare att hålla koll på oljorna.

Nedan hittar du våra rekommendationer för olika kategorier. Bakre dämpningen är vanligtvis mjukare (lägre cst).

1:10 Touring 4WD

  • Rekommendation 400 cst

Touringbilar skiljer sig från andra i att de oftast använder samma olja fram och bak. Oavsett är grundprincipen i hur du väljer olja den samma som med andra bilar. Mjukare oljor genererar mer grepp, men kan samtidigt få andra konsekvenser som gör bilen svårare att köra. De vanligaste valen för dehär bilarna är ca 350-500 cst. Touringbilar har mycket kortare fjädringsväg, så själva dämpningen ska ska på en mycket kortare sträcka än i t.ex. off-road bilar. Touringbilar är mycket känsliga för inställningar, så det är betydligt viktigare att verkligen vara noggran och se till att alla dämpare blir lika då du servar dem eller byter olja.

1:10 Buggy/Short Course 2WD


  • Rekommendation 300 och 350 cst

Fram: 300–350 cst
Välj tjockare olja för högt grepp, och tunnare oljor om du kör på en bana med lågt grepp. Tunnare olja förbättrar greppet på hala banor, medan styrningen blir slöare.
Bak: 250–350 cst
Välj en tunnare olja för mera bakgrepp. En mjukare olja förbättrar greppet på samma sätt som fram, men bilen blir ofta nervös med tunn olja bak. Det är bra att komma ihåg att dämpningen bör vara tillräcklig för att undvika att bakänden av bilen börja hoppa eller studsa. Om detta händer, välj en tjockare olja bak.

1:10 Buggy 4WD


  • Rekommendation 350 och 400 cst

Fram: 350–450 cst
Mjukare oljor för banor med lågt grepp. Om du vill ha mera precision, kan du pröva en tjockare olja. Du kan också överväga 500 cst på riktigt högt grepp som matta osv.
Bak: 300–400 cst
Vid hala förhållanden förbättrar du greppet med mjukare olja, men det finns risk för att bilen blir nervös. Om så är fallet, öka dämpningen med tjockare olja. Grundregeln är mjukare bak än fram.

1:10 Short Course 4WD (nyare modeller, t.ex. Tekno)


  • Rekommendation 400 cst

Fram: 350–450cst
Beroende på greppet – 350 cst vid lite grepp, 450 cst på banor med bra grepp.

Bak: 350–400cst
För att förbättra bakgreppet, välj en mjukare olja. Vid bra grepp, välj en tjockare olja.

Nyare short-course bilar har stötdämpare med större diameter på kolvar, och kan därför använda mjukare oljor. Se upp så att bilen fortfarande hanterar landningarna från hoppen bra, annars kan du behöva öka på dämpningen med t.ex en tjockare olja.

1:8 Buggy och Truggy


  • Rekommendation 450 och 500 cst

Fram: 400–600 cst
Beroende på banan och hoppens karaktär kan du använda mjukare olja fram för bättre framgrepp. Landningarna från hoppen kräver dock tillräcklig dämpning, så du kan vara tvungen att använda tjockare olja och offra lite av greppet.

Bak: 350–500 cst
Samma regler som fram gäller också här – mjuk dämpning förbättrar greppet, men risken är att dämningen inte klarar av att hantera landningarna från hoppen. Som tumregel är dämpningen bak oftast mjukare än fram.

Bilarna i 1:8 klassen är mycket tyngre än 1:10 bilar, och kräver därför tillräcklig dämpning. Mera tyngd i bilen ökar kraven. Med för hård dämpning fram blir bilen understyrd, och med för mjuk fram så dyker fronten av bilen t.ex. vid inbromsning. Mjukare dämpning bak ökar greppet, men se till att dämpningen är tillräcklig för landningarna från hoppen.

Om oss

RC Information

RC Info

Beställ vårt veckonyhetsbrev

Din kundvagn är tom

Språk

Valuta

Mitt konto

Kundservice

Information

Önskelista

Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.