Senast då du märker att oljenivån i stötdämparna är för låg är det dags att byta olja. Oavsett så ska man alltid byta stötdämparolja med jämna intervall eftersom oljan med tiden blir smutsig och tappar sina egenskaper. Speciellt om du kör i dammiga eller smutsiga förhållanden så letar sig dammet så småningom in i stötdämparna och oljan. När detta sker så slits o-ringar och andra tätningar snabbt, med resultatet att dämparna fungerar sämre och oljan läcker.
Då du byter stötdämparolja börjar du med att ta loss stötdämparna från bilen och rengöra dom. Det är viktigt att rengöra dämparna ordentligt för att undvika att mera sand och damm hamnar i dom.
Gör så här:
Nu är det dags att tömma dämparen på olja. Du kan t.ex använda en engångsmugg med lite papper i botten för att suga upp oljan. Ta loss toppen från dämparen och placera den på ett rent papper/duk. Töm dämparoljan i engångsmuggen. För dämparstången in och ut ett par gånger för att få ut oljan som finns under kolven. Då du tömt dämparen, placera den upp och ner på ett rent papper för att låta den sista oljan rinna ut. Upprepa med alla stötdämpare.
Nu kan du fylla på med ny olja. Här är det till stor hjälp med en stötdämparställning som håller dämparna upprätt.
Den rätta proceduren varierar mellan olika typer av stötdämpare, men med alla är det viktigt att dämparna hålls upprätt för att luften ska komma ur oljan.
Det finns många olika typer av stötdämpartoppar:
Emulsionsdämpare
Det finns flera olika typer av toppar för emulsionsdämpare
En " bleeder" eller luftningstopp sanvänder sig av en skruv som används för att "lufta" dämparen.
Med de andra typerna av dämpartoppar så sker detta genom att skruva toppen på dämparen.
"Bleeder" luftningstopp med skruv till vänster, utan skruv till höger
Oavsett typ av dämpartopp så fyller du cylindern helt full med olja, så mycket som möjligt, för att oljan också ska räcka till insidan av dämpartoppen.
Med luftningsskruv. Skruva på toppen. För försiktigt dämparstången inåt. Extra olja och luft borde nu komma ut genom luftningshålet. Då det slutar komma olja/luft ur hålet så vet du att det bara finns olja kvar i dämparen. Skruva tillbaka skruven i luftningshålet. Pressa ihop dämparen ett par gånger för att se att den fungerar som den ska.
Utan luftningsskruv. Fyll cylindern full med olja. Innan du skruvar på toppen, fyll ett par droppar olja i toppen. Skruva nu på toppen löst. För dämparstången försiktigt uppåt tills den är helt inne i dämparen. All extra olja och luft borde nu komma ut. Håll dämparstången inne samtidigt som du drar åt dämpartoppen. Pressa ihop dämparen ett par gånger för att se att den fungerar som den ska.
På en emulsionsdäpare ska dämparstången inte automatiskt komma ut igen efter att du tryckt in den. Det är viktigt att båda bakdämparna och båda framdämparna uppför sig på samma sätt.
Dämpare med "bladders"
Om du använder stötdämpare med dessa gummin så fyll på olja till ca 1–2 mm från full (detta eftersom gummit tar en del plats).
Den enda egentliga skillnaden då du bygger dämparna är att du kan justera returen genom hur mycket du trycker in dämparstången innan du skruvar på toppen.
Ett bra sätt är att ställa in returen är genon att hålla dämparen mot ett bord med dämparstången så långt in i dämparen som du vill för att nå den rebound som du vill ha. På detta sätt vet du att dämparstången hålls i den här positionen medan du skruvar på toppen. Då du är klar - pressa ihop dämparen ett par gånger och jämför att stången kommer ut ur dämparen lika mycket på alla dämpare. Om den kommer ut mera på en dämpare så är det för mycket olja i den, och vice versa.
Tips! En bra grundinställning är att lämna ca 1/3 of the dämparstången utanför cylindern innan du skruvar fast toppen.
Obs! Se till att int pressa in dämparstången för hårt eftersom du då lätt skadar "bladder" gummit.
Alla produkter som visas som ”i lager” finns i vårt lager redo att skickas inom en arbetsdag. Undantag gäller förbeställningar, och i vissa ovanliga fall, fel i lagermängder. Alla priser inkluderar mervärdesskatt (moms). Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser utan föregående avisering.
Vi svarar på e-post varje dag, från morgon till kväll, oavsett om det är söndag eller julafton. Vår tidszon är EET (GMT +2h). Under dagen svarar vi vanligen väldigt snabbt, medan väntetiden är lite längre under kvällstid pga mindre personal i jobb. Enklare frågor hanteras vanligen inom en timme, och frågor angående försändelser försöker vi ta hand om under dagen så varorna kan skickas samma dag. Vårt mål är att besvara all e-post inom 24h, oavsett hur svår frågan är. Det snabbaste sättet att bli betjänad är alltid att skicka e-post. Vänligen bifoga relevanta bilder, och skriv ditt mejl så tydligt som möjligt. Ta dig tid att läsa igenom meddelandet en extra gång innan du skickar det till oss. På så sätt kan vi effektivast och snabbast svara på frågan.
Vi levererar över hela världen. Närmare leveransalternativ ser du då du checkar ut. Kontakta oss om det inte går att slutföra köpet, så ger vi prisuppgifter. Vi kan skicka vart som helst i världen.
Du betalar för dina varor med Klarna, Paypal, kreditkort, eller IBAN/BIC (SEPA) betalning.
Alla betalningar görs i Euro, men du kan även se produktpriser i andra valutor i nätaffären. Dock är slutpriset alltid i Euro, och detta används vid betalning. Slutpriset i Euro ses i steget ”5. Send Order” i checkout formuläret.
Vår shop inkluderar eller exkluderar automatiskt moms 24% baserat på destinationslandet. Du kan byta destination högst upp på hemsidan, eller från checkout sidan före du slutför en order.
En internationell GLS försändelse levereras till Finlands grannländer så som Sverige och de baltiska länderna med en standardleveranstid på 24 till 72 timmar. Till europeiska länder längre bort är leveranstiden mellan tre till sex arbetsdagar, och till länder långt borta upp till 8 dagar.
Grundtransporter från 10,90 € (GLS vägfrakt) i EU-länder.
OBS! Här hittar du uppskattade leveranstider
OBS! Här hittar du statistik över genomsnittliga leveranstider
• DHL Express och UPS Express är våra snabbaste leveransmetoder. Båda alternativen når de flesta platserna inom EU på 1 dygn, men till vissa platser är leveranstiden 2 dygn.
• Beroende på vilka produkter du beställer kommer tillgängliga leveransalternativ att visas i shoppen.
• Båda alternativen levererar från dörr till dörr. Kuriren levererar alltså paketet till din dörr, men dom har också hämtningsställen dit dom kan lämna paketet och varifrån du själv kan hämta det.
UPS Standard är ett långsammare och billigare alternativ från UPS för de flesta europeiska länder. Leveranstiden varierar från 2 till 7 arbetsdagar beroende på plats.
Då du checkar ut ser du en mer precis uppskattning av leveransalternativen till ditt land.
Som privatperson har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Vi accepterar returer av nya och oanvända varor i ursprungligt skick. Vänligen kontakta oss på info@eurorc.com för närmare information on returer. Kunden ansvarar för returkostnader om inte annat överenskommitts med vår kundtjänst. Vi försöker att returnera pengar med samma metod som användes för betalningen. Om detta inte är möjligt återbetalas pengarna via banköverföring. Du kan också be om gåvokort för att snabba upp processen om du planerar en ny order.
Vi accepterar också returer efter 14 dagar och upp till 90 dagar, men i dessa fall återbetalas beställningen alltid med gåvokort, så att du kan ersätta varorna med andra varor som vi säljer. Kontakta kundtjänst för mer information.
När vi mottagit och godkänt den returnerade varans och förpackningens skick, kommer vi att återbetala summan eller ge dig ett gåvokort. Beroende på produkten kan detta ta 1-3 dagar från att vi mottagit returen. Om det av nån anledning blir en försening så kontaktar vi dig.
Observera att alla paket som returneras till oss eftersom kunden inte har hämtat det/ accepterat det eller betalat tullavgifter för det kommer att behandlas. Hanterings- och fraktkostnader kommer att reduceras från återbetalningarna.
OBS! Vi lägger på en serviceavgift på 10 € på varje retur som inte sker enligt dessa instruktioner, alltså utan föregående kontakt med vår kundtjänst före via e-post. Serviceavgiften dras från totalsumman på återbetalningen.
I de ovanliga fall där varor skadats under transport, vänligen fotografera och skicka genast bilderna till oss på info@eurorc.com så ser vi till att reda ut det så att du kan ägna dig åt din hobby så snabbt som möjligt igen. Gör också skadeanmälan till transportören.
Om du anser att dina produkter är defekta mejlar du oss och så meddelar vi vad du kan göra. De flesta av våra produkter har ingen garanti eftersom dom kan gå sönder under normal användning. T.ex. om du kör fast i nånting eller vid en större krasch. Produkter använda på korrekt sätt borde vanligtvis hålla åtminstone 9-12 månader, och under den här tiden kan vi byta ut söndriga produkter om felet beror på ett tillverknings- eller materialfel. Vi har åratals erfarenhet av olika tillverkare och alla har olika garantipolicyn. Vi har valt att arbeta med brands som har en bra förståelse för hur man bäst tar hand om sina kunder, och du kan känna dig säker på att vi kommer att ge dig bästa möjliga kundupplevelse.
Vi ersätter inte och byter inte ut produkter som inte är defekta, eller som har gått sönder pga felanvändning eller bristande underhåll. Men vi hjälper gärna till och lär ut hur man ska göra rätt, så att du inte kör sönder nåt i framtiden. Kontakta oss på e-post så hjälper vi. Vi kan dock inte sköta själva skruvandet eller underhållet åt dig. Det är en viktig del av hobbyn, så det är viktigt att du lär dig den biten själv. Vi har väldigt bra verktyg, så fråga oss om råd om du behöver hjälp.
Oroa dig inte. Du kan känna dig trygg med oss! De flesta av våra kunder upplever att dom får utmärkt service av oss I de få fall då dom får problem med en produkt köpt av oss.
Kom alltid ihåg att om du stöter på problem, eller om du tycker det finns problem med dom levererade produkterna, kan du alltid kontakta oss. Vi finns till för att hjälpa, och vi gör vårt bästa för att lösa problem så snabbt som möjligt.
Vi skickar stora mängder beställningar varje dag och det är väldigt sällan det blir fel. Om detta i alla fall skulle hända så försöker vi minimera följderna för kunder. Kontakta oss genast om vi gjort fel så ser vi till att ordna upp det.
Kontakta oss alltid innan du returnerar en produkt, eftersom vi inte kan ta ansvar för levereanser utan information på förhand. Det är viktigt att vi får berätta hur du ska packa och märka försendelsen, så att vi kan ta hand om den så snabbt och effektivt som möjligt.
EuroRC Oy
Päiviöntie 8
12400 Tervakoski
Finland
Info@eurorc.com
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.