Nu får du fri frakt med UPS på alla beställningar över 1800 SEK!
Senast då du märker att oljenivån i stötdämparna är för låg är det dags att byta olja. Oavsett så ska man alltid byta stötdämparolja med jämna intervall eftersom oljan med tiden blir smutsig och tappar sina egenskaper. Speciellt om du kör i dammiga eller smutsiga förhållanden så letar sig dammet så småningom in i stötdämparna och oljan. När detta sker så slits o-ringar och andra tätningar snabbt, med resultatet att dämparna fungerar sämre och oljan läcker.
Då du byter stötdämparolja börjar du med att ta loss stötdämparna från bilen och rengöra dom. Det är viktigt att rengöra dämparna ordentligt för att undvika att mera sand och damm hamnar i dom.
Gör så här:
Nu är det dags att tömma dämparen på olja. Du kan t.ex använda en engångsmugg med lite papper i botten för att suga upp oljan. Ta loss toppen från dämparen och placera den på ett rent papper/duk. Töm dämparoljan i engångsmuggen. För dämparstången in och ut ett par gånger för att få ut oljan som finns under kolven. Då du tömt dämparen, placera den upp och ner på ett rent papper för att låta den sista oljan rinna ut. Upprepa med alla stötdämpare.
Nu kan du fylla på med ny olja. Här är det till stor hjälp med en stötdämparställning som håller dämparna upprätt.
Den rätta proceduren varierar mellan olika typer av stötdämpare, men med alla är det viktigt att dämparna hålls upprätt för att luften ska komma ur oljan.
Det finns många olika typer av stötdämpartoppar:
Emulsionsdämpare
Det finns flera olika typer av toppar för emulsionsdämpare
En " bleeder" eller luftningstopp sanvänder sig av en skruv som används för att "lufta" dämparen.
Med de andra typerna av dämpartoppar så sker detta genom att skruva toppen på dämparen.
"Bleeder" luftningstopp med skruv till vänster, utan skruv till höger
Oavsett typ av dämpartopp så fyller du cylindern helt full med olja, så mycket som möjligt, för att oljan också ska räcka till insidan av dämpartoppen.
Med luftningsskruv. Skruva på toppen. För försiktigt dämparstången inåt. Extra olja och luft borde nu komma ut genom luftningshålet. Då det slutar komma olja/luft ur hålet så vet du att det bara finns olja kvar i dämparen. Skruva tillbaka skruven i luftningshålet. Pressa ihop dämparen ett par gånger för att se att den fungerar som den ska.
Utan luftningsskruv. Fyll cylindern full med olja. Innan du skruvar på toppen, fyll ett par droppar olja i toppen. Skruva nu på toppen löst. För dämparstången försiktigt uppåt tills den är helt inne i dämparen. All extra olja och luft borde nu komma ut. Håll dämparstången inne samtidigt som du drar åt dämpartoppen. Pressa ihop dämparen ett par gånger för att se att den fungerar som den ska.
På en emulsionsdäpare ska dämparstången inte automatiskt komma ut igen efter att du tryckt in den. Det är viktigt att båda bakdämparna och båda framdämparna uppför sig på samma sätt.
Dämpare med "bladders"
Om du använder stötdämpare med dessa gummin så fyll på olja till ca 1–2 mm från full (detta eftersom gummit tar en del plats).
Den enda egentliga skillnaden då du bygger dämparna är att du kan justera returen genom hur mycket du trycker in dämparstången innan du skruvar på toppen.
Ett bra sätt är att ställa in returen är genon att hålla dämparen mot ett bord med dämparstången så långt in i dämparen som du vill för att nå den rebound som du vill ha. På detta sätt vet du att dämparstången hålls i den här positionen medan du skruvar på toppen. Då du är klar - pressa ihop dämparen ett par gånger och jämför att stången kommer ut ur dämparen lika mycket på alla dämpare. Om den kommer ut mera på en dämpare så är det för mycket olja i den, och vice versa.
Tips! En bra grundinställning är att lämna ca 1/3 of the dämparstången utanför cylindern innan du skruvar fast toppen.
Obs! Se till att int pressa in dämparstången för hårt eftersom du då lätt skadar "bladder" gummit.
Logga in eller registrera dig för att spara artiklar i ditt konto.